Svar: Vil ikke selv forsøge at spise
15. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Det er en rigtig god idé, hvis du kan give din dreng større stykker af mad i hånden, som han så kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte på osv.
Det kan være en tvebak eller ristede rugbrødsbjælker, enden af et stykke brød, en kiks, et stykke knækbrød eller lignende. Det kan også være frugtbåde af forskellige slags, gerne appelsinbåde, som du kan få netop nu eller et stykke melon.
Det er vigtigt at han lige nu får stykker der er af en størrelse, hvor han kan sidde med dem i hele hånden. Det er naturligt svært for ham at mestre små brødhapsere, han mister fokus og kan ikke finde ud af pincetgreb endnu. Så større stykker, vil være rigtig godt.
Giv ham noget, som du tydeligt kan mærke at han gerne vil have, lad ham sutte på det imens du holder det og lad ham nyde det og prøv så at give ham det i hånden. Hvis det er noget han har smag for og gerne vil have mere af det, så vil han naturligt selv forsøge at få fat i det og sutte mere på det og vil dermed prøve selv.
Hvis du finder 1-2 ting som han altid gerne vil tage i munden og gumle på, så giv ham dette dagligt i en periode og tilbyd ham så flere forskellige ting hen af vejen, så han i takt med at han bliver tryg ved det, naturligt forsøger sig mere og mere :)
Når du giver ham mad i mindre stykker, så giv ham kun 3 små hapsere af gangen. Server på ensfarvet tallerken, så han kan se, hvad det er han skal have fat på. Eller brug slet ikke tallerkenen og giv ham små hapsere direkte på en glat dækkeserviet. Når han har spist 2-3 hapsere, så får han 2-3 nye. Så han ikke mister fokus.
Hvis han slet ikke vil putte i munden og heller ikke tager legetøj i munden eller andre ting - altså hvis han slet ikke bryder sig om at undersøge ting med munden, så vil det være en god idé at tale med jeres læge om, hvorvidt han kan have brug for speciel mundmotorisk stimulation. Men mon ikke, I kan få ham igang ved at prøve lidt af ovenstående råd ..
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske