Brev:
Amning, salt og søvn
15. december 2011
Alder:
8 mdr.
Amning, salt og søvn
Hej Helen
E. er nu blevet 8,5 måned og trives - bliver mere og mere sig selv, giver udtryk for glæde og vilje. Hun er om sig, kravler og rejser sig op ved møblerne - er så småt begyndt at gå rundt om stuebordet. Til stor frustration for storebror som kæmper en kamp for at have sine ting i fred. Der er lige et par ting vi pusler med.
1. Nedtrapning af amning.
E. får bryst 4 gange i døgnet:
kl. 13.30 (inden lur 2)
kl. 19.30 (inden sengetid)
kl. 23.00 (når jeg går i seng - rykkes nogen gange til kl. 01.00)
kl. 4-6.00 (forsøger at rykke den længere og længere frem - og det går OK).
Hvor mange gange bør jeg amme hende når hun er 9, 10, 11 og 12 mdr? Og hvilke giver det typisk mest mening at skære væk først?
2. Det der med salt
E. spiser egentlig fint og OK portioner - som sin bror er hun dog ikke grovæder. Hun NÆGTER at spise den lækre mos lavet med stor kærlighed jeg forsøger mig med. Hun vil kun have det samme som os. Og jeg forsøger jo at lave vores mindre salt, men altså salt kommer der jo i. Jeg kan så spæde op med udvalgte færdigmad på glas - ikke alle hun vil have, men dog flere forskellige.
Min tanke er at give hende præcis det vi spiser i små bidder og så spæde op med færdigmaden. For at være ærlig gider jeg ikke stå og lave noget til hende - og så vil hun kun have det vi andre får. Og jeg er ikke i tvivl om det er fordi det smager af mere end hendes. En kartofler uden salt ER jo bare tam.
Hvordan er det med det salt - hvor striks skal jeg være med at undgå det?
3. E. er blevet afhængig af sin sut - tror jeg. I hvert fald vågner hun konstant om natten. Sover aldrig mere end 1 - 3 timer uden at vågne. Og hun burde jo snildt kunne sove 6 timer nu, ikke?
Nogen gange er det fordi hun rokker på alle fire eller står og rusker i tremmerne. Hun var ellers lige begyndt at lægge sig på maven og sove. Men efter hun er begyndt at rejse sig op er vi der igen med at hun bare helt forvirret står der.
Andre gange ligger hun bare og flagrer med armere og skriger - og DET er sutten der mangler. Stikker jeg hende den sover hun på 1 sekund. Har jeg så gjort fordi jeg er SÅ træt at jeg ikke orker tage kampen med hende.
Vi har nærmest lavet en fakirseng af sutter i håbet om at hun ville tage sutten selv. Kan hun nemlig sagtens finde ud af når hun er vågen. Men lader ikke helt til at virke.
Hvordan søren får jeg hende til at sove uden at vågne hele tiden? Vi kan ikke få hende til at falde til ro uden sut om natten. Vi kan ae hende, nusse, synge you name it- intet virker. Kun at tage hende op - men så sætter hun jo tågehornet på så snart vi lægger hende igen. Og så selvfølgelig sutten.
Hun kan godt falde i søvn uden sut i barnevognen hvis jeg gør en indsats. Men hun skriger noget før hun falder hen - de gange det har virket har det taget 10 min. Mere end det så dropper jeg det. Med sut tager det 1 min. Her vågner hun vel halvdelen af gangene og har brug for hjælp til at sove videre.
Det er ukendt land for os fordi storebror ikke brugte sut - og vi har nok været for ihærdige med at lillesøster skulle have den. Nogle gode råd? Er det en fase eller er det det du kalder vanebetinget søvnafbrydelse?
Hvad tænker du?
Hilsner - og god jul!
Rikke