Svar: Amning, salt og søvn
15. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at det går rigtig godt for jeres lille pige, hun lyder til at være igang med en rigtig god og sund udvikling :)
Det vil med hensyn til amning ofte være passende at hun skrues ned til 3 amninger i døgnet i løbet af 8-9 måneders alderen og hos jer lyder det som om at det er den tidlige morgenamning der skal væk, så hun stille og roligt starter dagen med morgengrød og vand eller mælk af en kop i stedet. Det betyder at de 3 amninger vil ligge aften, sen aften og inden middagslur.
I 10-12 måneders alderen vil det være fint med 2 amninger i døgnet og disse ligger ofte aften og sen aften, så det er altså amningen om dagen der forsvinder. Det passer ofte med at mange børn begynder pasning og derfor naturligt skal kunne klare sig uden mælk om dagen og naturligt stadig også har brug for trygheden og nærheden med mor aften og sen aften :)
Men nogle børn trives også rigtig godt med en amning inden middagslur og så amning inden putning til natten og det kan således være den sene aftenamning der forsvinder .. Det kommer helt an på hvordan du skønner jeres datter vil trives og især sove bedst. Om dagen kan du jo erstatte amningen inden middagsluren med lidt mælk af en kop, det er sværere sen aften :)
Med hensyn til salt og inspiration til retter som hele familien kan spise - uden indhold af salt - så vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og kan læse om de forskellige fødevarer - også salt:)
Som udgangspunkt skal din datter ikke have salt og du kan sagtens krydre jeres mad med andre krydderier som giver masser af smag og dermed undvære salt. Laver du f.eks. en kødsovs, så kan du fint krydre med løg, hvidløg, timian, oregano og behøver således ikke bruge salt. Hvis I har brug for at salte jeres mad ekstra så lav maden uden salt og brug bordsalt i stedet, så I stadig kan spise det samme.
Hvis kogevandet til kartoflerne er saltet let, så må hun gerne spise kartofler som I andre får - men igen, salter I meget, så bør I bruge bordsalt i stedet.
Med hensyn til sutten så er det en god idé at lære jeres datter at komme videre i søvnen uden sutten, men i stedet med stillingsskift og beroligende ord og kærtegn. Især stillingsskift er godt, fordi hun naturligt lige nu rejser sig, øver sig i at kravle osv. og det at I hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen og få hende videre i søvnen er noget hun naturligt selv vil kunne klare, når hun senere er motorisk parat. Beroligende ord er på samme måde godt, fordi de kan siges på afstand, så her vil I kunne sige "sshh-sssh" eller lignende og hun vil registreer at alt er okay og hun roligt kan sove videre uden at I behøver tage hende op eller andet.
Hvis sutten er meget nødvendig, så prøv at lære hende at tage den selv. De fleste børn vil kunne dette i 10 måneders alderen, så der er lidt tid endnu ...
Læg flere sutter i sengen og hjælpe hende med at søge efter dem, finde en, få den i hånden og så skal hun selv putte den i munden. Øv det om dagen og overfør dette ritual til natten ... Men som sagt, er det bedre at lære hende ikke at behøve den :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske