Svar: Rykket middagslur og problemer med putning om aftenen...
15. december 2011
Alder:
2 år
Kære Louise
Det lyder som om at I har en lille ugle, hvis bedste tid er aftenen. Hun kvikker tydeligt op og har det rigtig godt med aktivitet der, hvor om morgenen må I vække hende, for at få hende op og igang ...
Det er som udgangspunkt det helt rigtige I gør og Det lyder meget fint at hun sover 1 ½ time til middag og vækkes derefter og at I så holder fast i at hun skal sove fra ca kl 20 til 07, svarende til ca 11 timers nattesøvn. Det lyder som et reelt behov i forhold til hendes alder. Naturligvis ville kun sikkert kunne sove længere om morgenen og også en længere middagslur, hvis I gav hende lov, men så ville hun være vågen hele aftenen og sove meget kort nattesøvn og med den alder hun har, er det meget fint at holde fast i at det er om dagen hun skal være vågen og aktiv og om natten, hun så vidt muligt skal sove.
Det er også helt korrekt at I godt kan prøve at putte hende senere om aftenen i en periode, for at lære hende, at det at blive puttet, er noget der tager ca et kvarter og ikke en time. Der er nemlig en risiko for at hun kommer ind i en vane, hvor hun forventer at putningen skal tage en time, hvis det er sådan aften efter aften og det er på sigt uhensigtsmæssigt. Her kan det hjælpe at I en periode først putter hende der, hvor I erfaringsmæssigt ved at hun normalt falder i søvn og det vil f.eks være kl 21.30. Når I putter hende her aften efter aften og stadig holder fast i at hun så vækkes kl 7 og kun sover 1 ½ times middagslur, så vil hun naturligt komme i søvnunderskud og efter et par dage, vil I således kunne putte hende tidligere og tidligere om aftenen og på den måde få flyttet hendes puttetidspunkt frem og også få skabt den nye vane, at når du siger "godnat skat, du skal sove nu ...sss-sss", ja så sover hun ...
Så det lyder for mig som om at I gør det rigtige og vil I ændre noget så kan det være at holde fast i et sent puttetidspunkt nogle aftener i træk for at se om det så atter bliver lidt lettere at putte hende om aftenen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske