Svar: Madmor
16. december 2011
Alder:
7 mdr.
Kære madmor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint at du lige nu har holdt en pause med skemaden, men det er vigtigt at du nu kommer stille og roligt igang igen. Din datter har brug for at få skemad, for at få sit behov for næring dækket, hun kan ikke spise nok af mad i stykker, til at blive hverken mæt nok eller næringsmæssigt dækket nok ...
Det er vigtigt at du holder hendes indtag og mælk på 4 amninger i døgnet, så mælken ikke tager pladsen op for den rigtige mad. Og du skal ikke begynde at amme hende ekstra, fordi du tænker "noget skal hun jo have", for så spiser hun ikke nok. De fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikrer du hende mælk / væske nok og sikrer samtidig også plads til rigtig mad i maven.
Hun skal have mad der tager udgangspunkt i jeres mad og det vil sige mad der smager af noget. Det er dog også helt fint at du supplerer med grøntsagsmos fra glas eller giver færdiglavet grød en gang imellem, jo mere forskelligt, jo bedre vil det være.
Jeg vil anbefale dig at du starter hvert måltid med at give hende noget hånden, som hun selv kan spise. Det er vigtigt fordi det sætter gang i mundvandet, enzymerne, hun fornmmer at det er spisetid og hvad der nu skal ske og så følger du efter med lidt skemad. Ikke store mængder, men lidt og hun skal have mange små måltider dagen igennem.
Det er meget vigtigt at du nu kikker lidt mere på klokken end på din datter og at du forsøger at tilbyde hende mad til fast tidspunkter hver dag. Så dagen har fast spisetider, tidspunkter for mælk og for putning. Dette fordi det påvirker hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme og dermed på sigt hendes fornemmelse for sult og mæthed - for det lyder som om at hun ikke rigtigt har dette på nuværende tidspunkt og den fornemmelse skal du hjælpe hende med at få - netop ved en helt fast dagsplan.
Og en dag ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop. Du kan lave grøden selv, du må også gerne en gang imellem prøve med færdiglavet grød, så hun får lidt forskellig smag og konsistens tilbudt. Du må gerne starte med at give hende lidt frugtbåde i hånden og så følge efter med skemaden.
Formiddag 9: Frugtbåde i hånden at sutte på, gumle på, og du følger så efter med lidt frugtmos (jerntilskud) vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes inden lur
Frokost 11.30-12: Starter med ristede rugbrødsbjælker eller agurk i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30-16: Starter igen med lidt frugtbåde i hånden at sutte på, og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos, igen kan du lave det selv eller købe det. Vand af kop.
Skal ikke ammes eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Starter igen med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med mad på en ske. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være forskellige risretter som rødspætte med ris, boller i karry eller lignende. Hun kan få indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen eller hvad I nu skal have. Når hun så har fået lidt skemad, så suppleres hun igen med lidt i hånden at gumle på selv, imens I så spiser færdig. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Du skal som sagt prøve at følge en helt fast plan for dagen og du skal her også hjælpe hende med at holde fokus, når hun skal spise. Når du giver hende skemaden så er det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør.
Det er vigtigt at du sætter hende i den høje stol og sørger for at hun sidder direkte foran dig. Du skal holde skålen med maden i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du fange hendes øjenkontakt og verbalisere positivt omkring det at spise og bruge din mimik og dine lyde: "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - Du skal åbne din egen mund, så hun også åbner sin mund, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Du skal prøve ikke at fokusere på mængden hun spiser og sige til dig selv at det ikke gør noget, at hun kun spiser få skefulde. Det er bedre end ingenting og det vigtige netop er den faste rytme omkring det. Det gør altså lige nu ikke noget, hvis der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
Hvis I skal være sammen med familien her i julen, så lad en bedstemor eller en anden forsøge sig - nogle gange hjælper det at andre pludselig tager skeen i hånden. og gør det ikke til et spisearrangement, hvor hele familien så pludselig står samlet rundt om bordet for at se om lillepigen spiser - ro på, skab så naturlige rammer som muligt uden at gøre for stort et nummer ud af det. Og lad hende også smage på julemaden, det kan være hun så finder ud af at det at spise er rigtig godt ... :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske