Brev:
Kan en 1 årig være beregnende?
28. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Kan en 1 årig være beregnende?
Kære brevkasse
Jeg har en dejlig søn på 11. mdr.
Han har i lang tid ikke ville sove i sin barnevogn om dagen eller i sin seng om aftenen uden at blive vugget i søvn. Dette blev til sidst for meget da vi var oppe på 1 time og nogle gange mere inden han faldt i søvn, så vi tog kampen op og efter et par dage, hvor han fik lov til at græde sig i søvn (nogle gange blev han helt hysterisk) i barnevognen uden vuggen m.v., dog holdt vi konstant øje med ham og vi lavede et nyt aftenritual, hjalp det også og vi kan nu næsten altid bare putte ham og så sover han uden videre.
Men når han så bare en enkelt gang bliver vugget i søvn i barnevognen eller bliver taget op, hvis han foreksempel er blevet overtræt og ikke vil sove, har vi igen problemet og må tage kampen i flere dage derefter igen.
Jeg kan også nævne flere situationer hvor det virker som om at rækker man ham lillefingeren så tager han hele hånden.
Vi er nu meget i tvivl om han "bare" er utrolig bevidst og "beregnende" af sin alder eller om vi som forældre hånterer nogle situationer forkert og ikke gør det rigtige.
Kan han i hans alder huske, at han dagen før blev taget op og så forsøge om den går igen? Eller kan han huske, at han dagen før blev tilbudt noget andet aftensmad fordi han ikke ville have det/kunne lide det første og så nægte at spise det der så næste dag bliver serveret for ham? o.s.v.
Med venlig hilsen
En lykkelig mor