Svar: Kan en 1 årig være beregnende?
28. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Kære lykkelige mor
Din søn er ikke beregnende i den forstand at han er udspekuleret og udnytter situationen. Man taler om forskellen mellem at have intention og bevidsthed.
Din søn kan godt have en intention om gerne at ville noget, men har har ikke bevidst overvejne hensigter med sine handlinger. Det betyder at han godt kan tænke 'jeg vil gerne være i arm hos mor, det er så tryg og dejligt', men han tænker ikke 'jeg ved min mor ikke vil have det, men jeg er bare ligeglad'. Børn i et til tre års alderen handler med umiddelbarhed.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'Ka selv - vil selv, men du må hjælpe mig' som du finder i min bogguide.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske