Svar: Ond madcirkel - Nutramigen
28. juli 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Du
Selv om det normalt er mig meget imod at man ikke sidder med sit barn, når man giver flaske, så kan det godt være at I i denne situation skulle prøve at give jeres søn flasken imel han ligger ved siden af jer. Selvom det er utroligt, så irriterer det ham måske at ligge tæt knyttet i favn, når han skal spise. Den tætte kontakt må I så prøve at give ham på andre tidspunkter.
Jeg synes også det vil være en god idé at I kontakter jeres sundhedsplejerske, så hun kan se, om der er noget som spiller ind, når I giver flasken. Nogle gange hjælper det at få andre øjne på.
Med hensyn til Nutramigen, så er nutramigen 1 et fuldgyldigt produkt, dvs at barnet kan leve af dette alene.
Jeg er ikke sikker på at det samme er gældende for nutramigen 2 eller som det også hedder Nutramigen 2 LGG.
Nutramigen 2 LGG kan gives barnet fra 4 mdr´s alderen og det indeholder mere protein. Samtidig indeholder det mælkesyrebakterien Lactobacillus GG, som beskytter tarmene hos børn med eksem og komælksallergi.
De umiddelbare retningslinier for allergi profylakse er at man giver Nutramigen til barnet er 4 mdr gammel. Derefter kan barnet som regel ernæres som andre børn. Hos børn med komælksallergi anbefaler man dog at nutramigen gives helt op til 3 års alderen og her vil Nutramigen 2 LGG være en mulighed.
Jeg vil lade det være en lægelig vurdering, hvorvidt I skal blive ved med at give nutramigen eller kan gå over til almindelig erstatning efter 4 mdr.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske