Svar: Middagslur hjemme og i vuggestue
5. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære M.
Det er helt normalt at der kan være forskel på middagsluren hjemme og i vuggestuen og med den alder jeres dreng har, så synes jeg det vil være rigtig fint, at I en gang imellem lader ham få to lure hjemme i stedet for kun en.
At han sover mere i vuggestuen kan skyldes flere ting. Der er andre rutiner, en anden måde at gøre tingene på. Der sker også rigtig meget, der er mange stimuli at bearbejde, mange oplevelser og han bliver naturligt kørt mere træt både fysisk og mentalt, når han er i vuggestue. Det kan gøre at nogle børn sover kortere tid i vuggestuen, fordi de simpelthen virker stressede over alt det nye og alt det der sker, hvor andre som jeres søn, simpelthen sover mere. Og det er godt :)
I må som udgangspunkt gå ud fra at han har en naturlig evne til at sove, når han er træt og også vil vågne, når han ikke behøver sove mere og det lyder som om at I har forsøgt rigtig meget, for at holde ham sovende. Ikke engang når I kører ham og bliver ved med at køre, sover han videre, men vågner og vil tydeligt ikke sove mere. Men han kan naturligvis godt have brug for den ekstra søvn.
Det er naturligt at han vil blive puttet senere de aftener, hvor han har sovet to lure dagligt, men det er okay. Det gør ikke noget at nattesøvnen bliver det kortere, hvis han så får de afbræk i løbet af dagen, som han har behov for. Det kan være bedre for ham at sove en time mere i løbet af dagen end at sove en times længere nattesøvn, fordi hans dagssøvn også er med til at bearbejde oplevelser og give masser af ny energi. Og faktisk kunne I godt forsøge om I kunne få ham til at sove en ekstra formiddagslur i stedet for en ekstra eftermiddagslur.
For det er sådan at formiddagsluren indeholder en stor del REM-søvn, altså drømmesøvn, der netop bearbejder oplevelser og barnet får fornyet energi af denne lur. Den er ret vigtig .. Så nogle gange kan løsningen på jeres problem være at man putter ham tidligere og at I, når I er hjemme, f.eks. lægger jer med ham og læser historie i jeres seng eller lignende, og så lader ham falde i søvn der. Det ses, at børn der ellers har sprunget formiddagsluren over, pludselig godt kan tage den igen og det kan her som sagt være værd at forsøge fremfor at han sover sidst på dagen. Dette også fordi den søvn der ligger efter kl 16 vil "æde" af nattesøvnen med den alder jeres dreng har nu.
Det kan også nogle gange hjælpe at putte ham tidligere til en længere middagslur, så I skulle forsøge at putte ham allerede kl 11 i stedet for kl. 12, fordi det faktisk godt kan gøre at han så pludselig sover længere - næsten som at formiddagslur og middagslur slås sammen ...
Og så er det naturligvis også vigtigt at I stadig står op til samme tid i weekenden, som I gør, når det er hverdag og I skal af sted i vuggestue og på arbejde. Hvis I sover bare ½ time længere, så vil hele rytmen flytte sig og det indre ur blive påvirket og så vil han naturligt have sværere ved at overgive sig til sin lur i løbet af dagen og det vil også kunne påvirke lurens længde.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske