Svar: Vågner 3-4 gange i løbet af aftenen og natten
5. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære M.
Hvorvidt børn vokser fra deres søvnassociation ... både og. Du har naturligvis ret i at ingen teenagere har brug for at komme op, blive vugget og lullet i søvn, men årsagen er nok ikke at de er teenagere. Årsagen hænger nok mere sammen med, at vi naturligt finder nye og bedre søvnassociationer for barnet i takt med at det bliver ældre og at vi naturligt kommer til et punkt, hvor det er uhensigtmæssigt at vi bærer rundt på vores barn ... for søvnassociationer har teenagere jo stadig brug for, vi voksne har dem også :)
Nå, det var bare lige en lille tanke i forhold til dit afsluttende spørgsmål ... :)
I forhold til jeres dreng nu og de udfordringer I oplever omkring nattesøvnen, så tror jeg ikke det handler så meget om at han har brug for at blive båret, men mere at han har brug for at mærke jer, brug for at vide at I er der, at I ikke har forladt ham.
Netop omkring 16 måneders alderen begynder børn at få lidt bevidsthed om at vi ikke er forsvundet, selvom vi ikke kan ses. Han begynder at have fornemmelse for, at når I afleverer ham i vuggestuen, så kommer I og henter ham igen. Han begynder at have fornemmelse for at I er køkkenet og han er i stuen og at han kan opsøge jer, gå ud til jer, hvis han har brug for jer. det er først nu at han hjernemæssigt begynder at kunne forholde sig til at han ikke er helt forladt og alene, selvom han ikke kan se jer.
Og dette påvirker ham naturligt om natten, ligesom I sandsynligvis også vil kunne mærke at han nogle gange klynger sig lidt ekstra til jer om dagen. Der er et par ting I kan gøre, for at hjælpe ham igennem denne fase, dette udviklingstrin:
Det vil være en rigtig god idé at lege gemmeleg med ham. Det vil være rigtig godt at I skiftes til at gemme jer og at den ene af jer sammen med jeres søn, så leder efter den anden. I må gerne sige små lyde osv. som I kan gå efter. Denne leg er god fordi den netop styrker hans bevidsthed om at I ikke er forsvundet og at han også kan lytte og høre om I er der et eller andet sted. Så han, når han ligger i sin seng naturligt bedre vil kunne klare, at I er i stuen, ligesom han vil kunne ligge og lytte og vil kunne hører at I er der, at fjernsynet kører, at I klirer med tallerkenerne osv.
Da I har det godt med at sove i samme værelse, så er der ikke grund til at ændre dette. Da han lige nu tydeligt viser behov for jeres nærhed, så er det ikke nogen god løsning at sende ham væk og det største signal han kan sende er netop når han rejser sig i sengen, strækker armene op mod jer og tydeligt med sit kropssprog siger "tag mig op", "gå ikke fra mig". Og det skal naturligvis ikke overhøres. Lyt til jer selv og ikke til jeres venner!
Faktisk vil jeg anbefale at I tager den ene side af hans tremmseng og kobler hans seng til jeres seng. Så kan han blive puttet i egen seng, men stadig have fornemmelsen af at ligge tæt op af jer. Han vil kunne søge jer om natten, han vil selv kunne kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer, hvis han vågner og har brug for jer og jeres nærhed og I vil også kunne lægge en beroligende hånd over på ham, hvis I kører at han småklynker og sover uroligt og på den måde lige lade ham mærke at I er der og få ham videre i søvnen.
Han drømmer meget og børn i jeres drengs alder, vil ofte drømme om adskillelse. Han vil drømme om at blive væk fra jer, at han ikke kan finde jer, at I er forsvundet, at han savner jer og leder efter jer. Og netop derfor er det super godt og vigtigt at vise ham at I er der og kunne berolige ham, så han i sin underbevidsthed registrerer at alt er okay og derfor sover videre - uden at I behøver stige ud af sengen og gå rundt med ham om natten :)
Det er slet ikke et spørgsmål om hvorlænge han må græde eller hvordan man får ham til at blive liggende i sin seng, når han tydeligt vil op og mærke jer - det er et spørgsmål om at finde en løsning, som tilgodeser alle behov og det synes jeg ovenstående gør ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske