Brev:
Vores søn vil ikke sove - 19 mdr.
5. januar 2012
Alder:
19 mdr.
Vores søn vil ikke sove - 19 mdr.
Hej Helen.
Tak for en super brevkasse, som jeg har brugt meget for at finde svar, når der har været ”problemer” med min lille søn – primært med søvnen. Jeg har tit været tæt på at skrive til dig, men så har problemer løst sig selv. Denne gang synes jeg ikke jeg kan se en fornuftig udgang af problemet, så nu tyer jeg selv til at skrive til dig. Det handler om min søns søvn. Men først får du lige et lille indblik i vores liv/hverdag.
Min søn er født d. 17 maj 2010 og er nu ca. 19 måneder. Det er så skønt at være mor – og se min søns udvikling :-) – Der sker jo super meget i hans lille liv, så jeg kan godt forstå, at det med søvnen nogle gange kan være svært. – Men jeg synes også, det med hans søvn/søvnbehov er noget af det sværeste ved at være blevet mor – hold op det kan tage alle kræfterne fra en! Jeg synes egentlig altid, at han har været god til at sove/finde ro – jeg tror måske mere det nogengange er mig som presser lidt for meget på, med at lærer at sove godt og alene på eget værelse. Dette er fordi jeg virkelig gerne vil have han lærer at sove/falde i søvn alene.
Jeg lærte ikke selv at sove alene, da jeg var lille og sov hos mine forældre til jeg blev 12 år – og det er dette jeg frygter for min søn – for det var ikke sjovt, og det var pinligt, at jeg ikke turde!). Men nu kan jeg ikke finde ud af om jeg presser for meget på med min søn (når jeg nu har dette med i rygsækken) eller om det er okay at holde fast i, at det er sådan det skal være (på en så god måde som muligt selvfølgelig).
I grove træk, så synes jeg han er god til at sove. Han kom delvist på eget værelse da han var ca. 2 måneder og det gik faktisk godt, og jeg havde det fint med at skulle ind og amme når han kaldte. Han fik så på det tidspunkt lidt hård mave, maveonde og vi fandt ud af at der sad noget fast i nakken(som også havde forbindelse til maven), som vi gik til kiroprakter med – og til zoneterapi med – men dette resulterede i, at vi tog ham ind til os igen, fordi vi synes det var synd at han skulle ligge alene, når han jo havde ondt :-(. Dog var det stadig i hans egen seng i vores soveværelse. Da han blev 6- 7 måneder kom han ind på eget værelse igen og det har gået lidt frem og tilbage – og det handler jo nok om de tigerspring osv. Børn oplever. Men vi har haft en rigtig god periode, hvor vi har kunne putte ham således:
Ca. Kl. 19.30 – klargøring til at putte: nattøj på, børste tænder, sidde forholdsvist stille i stuen lidt og kramme, sige godnat til far (eller mor, hvis far putter), sige godnat til vores hund.
Ca. Kl.20.00 – Op og putte, sidde hos far eller mor(alt efter hvem der putter), mens vi synger 1-2 sange, sige godnat sov godt, putter ham i sengen, synger lidt mere, siger godnat skat og går ud (dette har taget ca. 10 – 15 min) og derfra er han selv faldet i søvn.
Men dette er af en eller anden grund gået i ”stykker” nu. Vi nåede til denne succesputning igennem at have prøvet seancen med at lave putteritualet og når vi så gik og han græd, så gik vi derop hver 10 min. Og sige” vi er her og du skal putte nu. Godnat skat, sov godt.” – Det tog kun 2 dage (hvor vi faktisk kun var deroppe 2 gange før han sov), før han selv kunne falde i søvn som ovenstående, så synes jo han er rigtig god til det – Bare ikke lige nu ;-)..nu tager det ca mellem 1 – 2 timer (nogengange mere) at få ham til at sove. – og han er bundulykkelig og jeg synes vi nu har prøvet alt. Men nu virker intet...
Vi har prøvet forfra med at komme hver 10 min, men det tog op til 2 timer og det synes jeg er for længe, så den virker ikke mere. Så har vi prøvet at sidde inde hos ham (så vi ikke går når sangen er slut) – men dette kan han ikke finde ud af, så bliver han ved med at holde øje om man sidder der og det kan han gøre i op til 1 time , hvor vi til sidst tager ham op og tager ham med ind i vores seng – dette plejer at være en succes og altid virke.. men ikke nu.. nu kan han ligge og mosle, rejse sig op, græde lidt osv. I 1 time derinde også, hvor vi så til sidst i afmagt, sætter os ud i bilen og køre en tur. Når han har været turen igennem i de ca. 2 timer, så sover han på 2 min ude i bilen og vi kan bære ham op i seng.. Men hvis vi f.eks. starter med bilen, så går den ikke.. så sidder han og holder hovedet fremad i stolen for ikke at falde i søvn. Han skal være kørt helt ud til at næsten ikke kan holde sig vågen mere – men gør det alligevel ;-).
Nu er problemet at vi ikke ved, hvordan vi skal løse problemet – skal vi gøre noget ”drastisk” eller skal vi blot afvente og så gøre det, der på de forskellige aftener virker bedst??
Min mand synes det er rigtig synd, når vores søn skal stå og græde, når han skal sove, hvor jeg måske er lidt mere ”hård” og synes ”at det er vi nødt til at holde ud”, for at han kan lærer at sove alene” (selvfølgelig tager vi ham op, hvis han bare er rigtig bundulykkelig og ikke kun ”sur/pjevset). Min mand er nu kommet med det foreslag, at vi igen stiller hans seng ind til os (min mand har læst et af brevene i din brevkasse om dette) og kobler den til vores seng, så han kan kravle frem og tilbage.
Men ”problemet” i det brev han læste, var blandt andet også, at barnet var bange for at komme i sin seng – det er vores søn ikke. Han vil rigtig gerne op i sin seng – han er begyndt, når vi sidder og synger for ham, så tager han sutten ud, laver kyssemund - efter mysset vil han op i sengen og lægge og så synger jeg videre. Så han er ikke bange for sin seng. Men for at være i værelset alene.
– Er det blot en overgangsfase, at han er det ??? Jeg er lidt imod, at tage hans seng ud af hans værelse og ind til os, idet jeg har frygten for, at han så aldrig lærer at komme til at sove alene på eget værelse. Jeg ser det som en tilbagegang. Så vil jeg hellere gøre som nu, hvor han falder i søvn i vores seng (efter at have prøvet i hans egen uden held) og så bærer ham ind i hans seng på hans værelse, når han sover trygt og godt. Her sover han typisk til næste morgen, hvor han kalder ved 6.30 tiden, og så kommer han ind til os og sover til ca. 7 – 7.30.
Så mit spørgsmål er nok kort sagt – hvad skal vi gøre og hvad kan vi forvente at få ud af det ?? Skal vi tage hans seng ind til os (og hvordan skal vi så få den ud igen..??), eller skal vi gøre som nu – se hvad der virker de forskellige aftener – eller har du et helt andet foreslag ? kan der være noget ”han mangler” /noget vi har gjort forkert, noget vi overser... – er det for tidligt vi putter ham (kl. Ca. 20) – for sent ?? Han er træt der – gnider sig i øjnene, gaber, blanke øjne osv. Men lige for tiden sover han jo først kl. 21/22/23 alt efter hvor vedholdende han er.
Han er ved at få tænder – og har fået det længe – han har snart alle sammen... Sidst hvor putningen blev ødelagt, fandt vi ud af, at han var ved at få 5 tænder på én gang. Han er ved at få 2 i overmunden nu. Han er også begyndt at løbe rundt og han elsker det, så han er jo også i en rivende udvikling. Han er også rigtig godt til at tale og talte tidligt. Han forstår rigtig meget og er god til at sætte ord på det han føler. Lige nu er han i en periode, hvor han ikke ”gider” noget og siger nej til alt. Spørger man om han vil have noget at drikke og stiller det foran ham, så siger han ”nej” men drikker alligevel ;-). Nu siger han også hver aften: ” Jeg gider ik og op og sove”. Han siger også – og har sagt det de sidste 4 dage inden juleferien var slut: ”Jeg gider ik og op til Inge (dagplejen)” - han er nu glad for at være kommet i dagpleje igen ;-). Men jeg synes det er utrolig flot at han kan sætte 7 ord sammen helt rigtigt :-). Når han siger: gider ikke op og sove, siger jeg, ”at det skal du altså min dreng – der er ved at være nat, og der venter en dejlig dag imorgen” – kan jeg sige andet der som måske virker bedre.???
Han er en meget kærlig dreng, som gerne vil give krammere, kysse osv. – og vi krammer rigtig meget og han kigger én dybt i øjene, så man er helt solgt :-) – så derfor gør det også rigtig ondt, at putningen bare køre ad H til:-(
Normal dag :
Op ca. Kl. 7 . Sidder og vågner på mors skød ligeså stille i stuen. Tøj på.
Kl. 7.30 Morgenmad (øllebrød, havregrød eller havregryn)
Kl.8 / 8.30 Dagpleje
Kl.12-15 Sover ca.2- 3 timer i dagpleje
Kl.15.30 hentes i dagpleje. Kommer hjem og får frugt, kiks, yougurt
Kl.17.30/18.00 aftensmad (består af meget forskelligt – han er bestemt ikke kræsen :-)
Kl. 19.30 klargøring til putning.
Kl. 20.00 putning. (som så for tiden først slutter ved 21/22/23 tiden)
Det blev en lidt lang historie – men så kan du nok fornemme, hvor meget det er begyndt at fylde ”negativt” i vores hverdag, hvor vi er begyndt IKKE at se frem til at det bliver aften :-(. Jeg håber du kan hjælpe os på vej i den rigtige retning.
P.s. Han har en puttebamse, men det er ikke fordi han er vitterlig knyttet til den. Han er mere knyttet til sine 2 sutter, som han altid sover med – den ene i munden og den anden nuller han i hånden. I dagtimerne bruger han næsten ikke sut.
Omvæltningen har nok stået på i 1 måneds tid. .
Mange hilsner fra en udmattet – men optimistisk mor :-)