Brev:
Vil stadig ikke spise grød eller mos
5. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Vil stadig ikke spise grød eller mos
Kære Helen :)
Godt nytår, tusind tak for hjælpen ved mit sidste brev omkring autostolen, har fundet en rigtig fin en fra Besafe som han så perfekt stadig kan sidde bagudvendt i :D
Jeg skriver til dig denne gang fordi jeg altså ikke sys vores grød og mos spisning går helt så godt. Jeg har fulgt planen som jeg fik af dig ved mit første brev og selve rytmen og rutinen passer os rigtig godt. Efter han er blevet lige en måned ældre (6mdr og 8 dage er han nu) så er han begyndt at kunne holde sig vågen til kl. 19 i stedet for kl. 18 om aftenen og det resultere faktisk i en lidt mere rolig søvn tidlig morgen og har lettere ved at falde i søvn igen.
Men jeg sys det virker som om at planen giver ham for meget mad, et eller andet er der i hvert fald noget som ikk helt passer til Jasons appetit. Han vil simpelhen slet ikke spise noget grød eller mos, maks 1 mundfuld, hvis jeg er heldig 2 eller 3 bittesmå mundfulde også bliver han ellers mægtig sur på mig og vrider og drejer hovedet til siden med en tydelig lyd om at nu bliver han snart meget meget sur.
Han er utroligt glad for de stykker mad jeg giver ham inden jeg tilbyder skemaden, han er pænt sagt rigtig ivrig efter at få fat i de stykker jeg har lagt klar til ham når jeg sætter ham op i sin høj stol, appelsin, gulerødder og agurke skiver gumler han løs på. Han vil også gerne sutte på mine leverpostejsmadder, men lige så snart han bare for et lille bitte stykke af, en af delene, så hoster og kræser han helt vildt indtil han får det spyttet ud eller jeg piller det ud af munden på ham. (Så intet af det kommer i maven) Skeen får også sine gumle ture engang imellem, men har jeg vist skeen for mange gange med mad til ham på som han har nægtet, så vil han hellere ikke lege med skeen længere ved det måltid.
Han er begyndt slet ikke selv at give lyd på at han er sulten om natten, han ligger bare og snakker og pludre, men jeg tager ham min. ned 1 til 2 gange i løbet af natten alligevel (tidsrummet 23-06) for jeg sys ikke han får nok mælk ellers, men nogen gange gider han slet ikke spise det, ellers spiser han max 110 ml hvor han før hen spiste 210 ml pr. måltid om natten han sys bare det er super hyggeligt at komme ned til mor og putte, men falde i søvn vil han ikke før jeg har tilbudt ham flasken og skiftet ham som er blevet en vanlig natlig rutine for os at gøre omkring ved 23-01 tiden og igen ved 05-06 tiden, jeg kan så få ham til at sove videre til ca kl. 07.
Men jeg kan simpelhen ikke hitte ud af hvor han bliver mæt henne, for skemaden spiser han jo stort set intet af og hans MME måltider i løbet af dagen er også skåret kraftigt ned til ca 150 ml pr. måltid frem for de 210 ml og nogen gange kan han helt glemme han er sulten og næsten gå 5 timer før han selv giver tegn til at nu er han sulten. (Jeg tilbyder ham altid mælk som skrevet i den dagsplan jeg fik af dig, men nogen gange så er det få dråber han kun gider at have.)
Det skal lige siges at et eller andet sted er der en appetit, for frugtmos vil han gerne spise, men efter han blev så glad for det på et tidspunkt er jeg helt stoppet med at give ham det for sys det var en dårlig vane vi var ved at komme ind i. (alt kunne komme ned bare der var frugtmos på toppen af skeen) Men prøvede lige her til morgen igen efter han nægtede grøden (hirsegrød med pære banan, den købte pulverblanding) og rigtig nok så snart frugtmosen kom frem så spiste han gerne ca 6 mundfulde... hmmmm... :)
Han har her den sidste uge været en lille smule forkølet, ingen feber, men snottet, hostet og nyst meget. Han har stadig været fuldstændig frisk imens det har stået på og han er rigtig begyndt at hive fat i alt han ser og kæmper virkelig en brag kamp for at nå sit legetøj hvis han ikke kan nå det :D
Og da det med spisningen har stået på siden han faktisk var 4 måneder hvor vi startede på grød så burde det ikke have en betydning skulle jeg mene.
Kan ikke lade vær med at tænke på om jeg har ødelagt det fuldstændigt for mig selv og min søn det med spisningen ved at have startet for tidligt, for det er jeg virkelig tydeligt overbevist om at jeg har. Jeg burde have ventet til han var rundet de 5 1/2 måned for først der har jeg virkelig kunne se tydelig tegn på hans interesse for min mad.
Håber du har en lille ide til hvordan jeg knækker koden her. For trænger godt nok til et lille frisk pust i det her madspisining. (Jeg tror selv jeg snart har taget flere kilo på imens det har stået på, for alt min søns mad ender nede i min mave fordi jeg ihærdigt prøver at vise ham hvor dejlig både min egen og hans mad smager.. haha...)
Mange hilsner
Mor til Jason.