Svar: Vil stadig ikke spise grød eller mos
5. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt, at hvis man starter for tidligt med skemaden, så vil man nogle gange opleve at barnet omkring 6 måneders alderen pludselig nægter, lukker munden, skubber skeen væk .. Men det skal nok gå og det positive i det du fortæller er, at din dreng tydeligt har en lyst til at putte i munden. Han vil rigtig gerne smage og vil rigtig gerne sutte, bruge sin tunge, sine gummer og det er rigtig godt.
Det vil være rigtig godt hvis du nu udnytter dette og konsekvent giver ham lidt i hånden at gumle på, inden han tilbydes skemad. Det kan hjælpe ham med at finde ud af at det er spisetid, det sætter gang i spytsekretionen, giver lyst til at spise og det kan gøre at han tager bedre imod den skemad du tilbyder.
Det vil også være rigtig godt at du nu udvider hans tilbud om mad, så han ikke længere får hirsegrød og kartoffelmos, men begynder at få mad der smager af noget. Mad der tager udgangspunkt i den mad du også selv spiser, f.eks. lidt sovs på grøntsagsmos eller lignende. Ligesom han også skal have grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og du skal begynde at give ham kød og fisk i grøntsagsmosen.
Han skal ikke have kartoffelmos, men skal have f.eks. rodfrugtsmos og netop fordi han er glad for den søde smag, så kan rodfrugtsmos være et hit. Du kan lave det selv, men du kan også købe forskellige former for grøntsagsmos og rodfrugtmos på glas eller frost.
Og så skal du ikke spekulere så meget på mængden, men på lysten. Og det er bedre at han spiser lidt og tit end få og store måltider. Det er således bedre at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt end at han spiser 1 ½ dl på en gang.
En plan for dagen kan nu se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre og derefter starter dagen
Morgen 7.30: Frisk frugt i hånden at sutte på, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, vand af kop og tilbydes her også gerne lidt bløde frugtbåde at sutte saften ud af.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tiilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. varier mellem de forskellige typer af grøntsasger, gerne rodfrugter med lidt sød smag og tilsæt stille og roligt lidt kød og fisk i mosen.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Tilbydes igen lidt friske frugtbåde i hånden og evt. lidt frugtmos, vand af kop. Og tilbydes evt. også lidt flaske
Powernappen kan måske springes over. Det afhænger helt af hvor meget og hvor sent han sover dagen igennem.
Aften 17.30-18: Starter igen med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og tilbydes så lidt grøntsagsmos og igen begynder du stille og roligt med lidt kød og fisk i mosen. Du må gerne give ham en lille smule sovs på grøntsagerne, det kan være lidt tomatsovs, krydret med lidt løg, timian og oregano. Så maden dufter og smager af mere. Vand af kop
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er fint stadig at tilbyde ham flaskerne, men lad ham også selv regulere sit behov. Det er et tilbud og han kan drikke det han viser behov for og det er helt okay at han nu ofte drikker 150ml i stedet for 180 eller mere. Det er helt okay :)
Køb min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du masser af opskrifter, dagplaner, og bliver guidet igennem, de forskellige trin og udfordringer der er fra nu af og til din dreng er 1½ år gammel :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske