Svar: 17 mdr - Søvn
5. januar 2012
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Dagsluren kan naturligt hjælpe på jeres drengs dårlige nattesøvn og det er rigtig dejligt at han om dagen kan sove godt og reparere på den søvn han mangler om natten. Det er dog meget, hvis han sover op til 4 timer - det går fint en gang imellem og kan være nødvendigt, men hvis det gentager sig og bliver en rutine dag efter dag, så vil det naturligt påvirke hans nattesøvn negativt. Det går jo ikke at han får en rytme, hvor han sover 4 timer om dagen og så holder hof et par timer om natten eller ikke er til at drive i seng om aftenen.
Det er derfor vigtigt at I forsøger at finde en balance mellem at sikre ham dagssøvn nok og også sikre ham en god nattesøvn. Og som udgangspunkt vil dagssøvnen normalt afkortes og tilpasse sig, hvis han i øvrigt sover godt om natten. Så hvordan får vi ham til det ...
Det handler sandsynligvis om den alder og udvikling han går igennem lige nu. Mange børn vil omkring 1 ½ års alderen vægre sig mod at skulle sove om aftenen og de vil vågne med gråd om natten. Nogle børn skriger og græder ulykkeligt og det er ofte også i denne alder, at mange oplever deres børn have drømme der næsten kan ligne mareridt. Også anfald af natteskræk begynder ofte her .. så det er en alder, der søvnmæssigt har en del udfordringer.
Som udgangspunkt vil det være en rigtig god idé at I forsøger at få skabt et putteritual, hvor han kommer væk fra flasken. I stedet kan han få en kop med mælk og måske en banan, I kan også indføre en godnatgrød som en del af hans putteritual, grøden gives 1-1½ time senere end aftensmaden.
Det vil være en rigtig god idé med godnathistorie, og det vil også være en rigtig god idé med en puttebamse, putteklud eller lignende, der fungerer som substitut for jer.
Det vil være godt at bruge tid på at tale dagen igennem med ham, så alle oplevelser bliver bearbejdet: "I morges da vi stod op, fik du havregrød, uhmmm det smager godt!", "far væltede mælken og så løb den ud på bordet og ned på gulvet, det var noget værre noget!" og så griner I lidt af det, "så kørte vi i vuggestue og du legede med xx, det var dejligt", "på legepladsen faldt du og slog hul på knæet" - AV det gjorde ondt. Osv. osv. så I får bearbejdet nogle af alle de oplevelser han har, så han naturligt bedre kan sove derefter og så drømmeaktiviteten ikke er så stor. Det at han ofte vågner hen på morgenstunden tyder på at der er tale om stor drømmeaktivitet.
Og så vil det være rigtig godt at give ham den tryghed og nærhed han lige nu søger, så hvis han ikke kan falde til ro i egen seng og tydeligt søger jer, så lad ham komme ind til jer. I kan overveje at flytte ham tilbage i egen seng igen, når pladsen bliver for trang. Kommer han allerede kl 02, så kan han flyttes tilbage igen, men kommer han først kl 05, så vil han sandsynligvis sove hos jer til næste morgen tidlig. Fordelen ved at flytte ham tilbage i egen seng igen vil være at han oplever både at falde i søvn i egen seng og også vågne i egen seng om morgenen og det er vigtigt i forhold til på sigt at få ham til at komme videre i egen seng, uden at blive flyttet.
Men lige nu er trygheden vigtigst :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske