Brev:
Rod i søvnrytme 4 måneder
5. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Rod i søvnrytme 4 måneder
Kære Helen,
Tusind tak for dit svar omkring uro hos vores datter, dine tanker omkring om hun evt. havde ondt, satte endeligt skub i at vi fik sundhedsplejerskens råd om at tage til kiropraktor, hvilket hun ellers ikke har fundet at der var basis for. Det har hjulpet en del, da vores lille piges nakke har været spændt, sikkert tilbage fra fødselen. Hun virker en del roligere nu og vi er kun ved 2. behandling og regner med det bliver bedre endnu. I hvert fald er hun ikke længere så spændt hele tiden i kroppen.
Men nu vil jeg så spørge dig om hendes (og vores) døgnrytme, i håb om at du kan se noget som jeg overser.. :)
Langt hen af vejen går det faktisk rigtig godt, hun sover sine 5 timer om dagen. Faktisk ofte lige på minuttet, således 2 timer formiddag (fra 10-12), 2,5 over middag (13.30-16) og så en halv time fra 17.30 til 18.00, hvor jeg går med vognen. De 2 andre lure står hun faktisk ofte bare i vognen ude i vores rolige gård og sover. Nogle gange skal hun lige gives sutten og nogle gange må jeg trille med hende efter en times tid, for at sikre at hun sover til hun er udhvilet. Enkelte gange har hun sovet 4 timer om formiddagen og så kun en halv time ved 15.30 tiden... Men, umiddelbart jo rigtig fint!
Om aftenen er hun som småbørn flest. Måske mere urolig en gennemsnittet....? Nogle gange læser jeg jo at du siger til andre mødre f.eks: "Hvis barnet så ligger på sit tæppe om aftenen" eller "hvis hun så sidder i sin vippestol men I andre spiser...." - Det har vores datter aldrig gjort! Om aftenen er hun i sin dyne eller svøb eller slynge, på armen. Nogle aftener uden gråd, andre med timelange visse sessioner til hendes yndglingsmusiknummer. Men vi har ikke sådanne rolige aftener her. Hun spjætter meget om aftenen med arme og ben, savler, bliver forskrækket bare man sætter en kop på bordet og udsender også ind imellem hvin, ryster på hænderne, gnider fødderne mod hinanden som om hun har uro i benene, ja, hun virker ængstelig, er måske det nærmeste jeg kan komme en beskrivelse.
Hun sover ikke fra 18-21. Hvis vi forsøger at lulle hende i søvn, opnår vi kun at hun skriger helt ekstremt, som om hun er ved at kaste op nogle gange. Så vi venter til cirka 20.30 hvor hun begynder at virke meget træt, så ammer jeg i det mørke soveværelse og putter hende i sin lift, ved siden af min seng. Så sover hun som regel med det samme. Nogle gange ammer jeg kl 00, 03 og 6, nogle gange ved 2 tiden og mellem 5 og 6. Så igen, helt som det skal være :)
NU kommer så mit spørgsmål..... jeg ser tit du foreslår en søvnrytme hvor der ammes tidlig morgen (kl. 5-6) og så sover barnet videre. Men det gør vores datter aldrig! Hun spjætter og hviner og kan slet ikke finde ro. Jeg har prøvet at amme liggende så hun måske sov videre i sengen hos mig, tage hende op og visse hende lidt i dynen, lægge hånd på hendes bryst osv. Men det lykkedes aldrig. Så jeg tager hende op. Det ville så OGSÅ være okay, hvis hun var udhvilet, glad og klar til dagen. Men hun gnider øjne, spjætter, brokker sig og viser i det hele taget alle tegn på ikke at være udhvilet. Så går tiden med at trøste og forsøge at finde roen, og så ved 7.30 tiden, ammer jeg og så lykkes det som regel at visse hende i søvn i armene til musik og i dyne.
Men det betyder jo at dagene starter meget tidligt og på en ærgelig måde og at jeg er dødtræt resten af dagen. Kan ikke lade være med at tænke at HVIS hun nu bare kunne tage den halve-hele time i forlængese af nattesøvnen, så ville det bare ændre rigtig meget på vores dage. For som regel bliver det jo til 8-9 timers søvn for hende om natten, hvor hun jo egentlig behøver 10.
Det skal siges, som jeg også har været inde på i de andre breve, at hun generelt er temmelig urolig. Eller sensitiv. Som eksempel kan jeg sige at vi i juledagene (selvom vi begrænsede besøgene MEGET) som regel måtte tage hjem fordi hun var så utryg og ked af det at hun græd hele tiden, hun vil ikke være hos andre (ja knap nok sin far)... I sine vågne perioder bliver hun hurtigt træt og absolut maksimum er 1,5 time, så er hun helt ulykkelig. Men i den første halve time hun er vågen er der også bare fart på! Hun kan ikke lægges/sættes uden at forsøger med anstrengelse at rejse sig helt op at sidde, hun vil ikke ligge på arm men holdes oppe så hun kan se.
Vi tumler ellers meget med hende og laver gymnastik, flyveture, trilleture i sengen osv.. Hun griner og smiler altid til alle. Er en rigtig nysgerrig og skøn, sprælsk pige. Men sekundet efter at hun har smilet til en gæst, og det gælder især når hun er træt, kan hun bryde helt sammen i gråd. Ved ikke om jeg overfortolker, men det virker til at hun ligesom "giver for meget" af sig selv og bruger kræfter hun ikke har...? Hun kan ikke sætte en grænse og vende hovedet væk eller give træthedstegn, som jo ellers nogle børn gør, når indtrykkene bliver for mange. Jeg forsøger selvfølgelig at læse hende så godt jeg kan, men det er svært! Kan dog godt mærke forskel på livlig glæde, og så den sprællende, hvinende, overtrætte pige. Det kan andre f.eks. ikke - de siger bare..."nej, hvor hun er glad og livlig", eller "se, hun er helt vågen, hvorfor skal hun sove nu?" men det er tydelig for mig at hun ikke er glad, men overkørt.
Ja, nu fik jeg rodet tingene lidt sammen, men synes det var vigtigt at få med. Lille tillægsspørgsmål: Kan børn have forhøjet stofskifte? Min mand har en medfødt skoftskiftesygdom han får reguleret med medicin. Men det er dog med omvendt fortegn, han har slet intet stofskifte ...
Er hun bare yderst sensitiv? Hvordan kan vi hjælpe/skærme? Ud over at have faste vaner og rolige dage som vi allerede har?
Foreslag til anderledes rytme er kærkomne, samt måske en anderkendelse i at nogle børn bare er mere sensitive... nogle gange føler jeg at jeg bare ikke har samme kræfter som mine veninder/ famile med små børn. Jeg kommer for eksempel ikke rigtig ud med hende og orker ikke ret meget ud over omsorgen for min datter. Så det kan føles som om at de andre mødre klarer skærene bedre, hvis du forstår? Som eksempel kan min mor spørge om jeg ikke snart kan komme forbi mine bedsteforældre eller min svigerfar kan spørge om vi ikke kan øve et musiknummer vi skal spille, hvis vi lige kommer forbi en aften... og de har svært ved at se hvorfor vi ikke bare kan tage vores datter med "og så kan hun jo lige være hos bedstemor imens"... Men sådan er det ikke! Ikke med vores datter. Jeg er træt af at virke overpylret og underskudsagtig - for det er jeg bestemt ikke! Jeg er bare kommet på en ordentlig opgave. Eller hvad?
Håber du har nogle input, Helen, jeg har været meget taknemmelig for dine andre svar.
Godt nytår og kærlig hilsen
D.