Svar: Rod i søvnrytme 4 måneder
5. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille pige og den måde du tolker hende på. Det er så fint og lad mig lige starte med at sige, at du gør det rigtig godt!
I har en datter der kan være svær at aflæse. Og sådan er børn så forskellige, nogle børn sender tydelige signaler og andre gør ikke. Og jeres datter er så aktiv og opmærksom på verden, hun vil så gerne følge med i alt og vil ikke give slip, så hun bliver overtræt. Og det er her netop så fint, at du som den gode mor du er, nu begynder at kunne tolke hende. Du skriver f.eks. at du godt kan "mærke forskel på livlig glæde, og så den sprællende, hvinende, overtrætte pige. Det kan andre f.eks. ikke - de siger bare..."nej, hvor hun er glad og livlig", eller "se, hun er helt vågen, hvorfor skal hun sove nu?" men det er tydelig for mig at hun ikke er glad, men overkørt". Og ja - det er lige præcis det, der gør den store forskel og det kan du se, mærke og reagere på nu og det skal du naturligvis gøre.
Det betyder også at du ikke skal have det dårligt, ikke skal have dårlig samvittighed eller føle at du gør det dårligere end andre, eller at du er underskudsagtig. Tværtimod, du gør det helt rigtige og sådan er det nødt til at være :)
De fleste børn har brug for hjælp til at få skabt en rytme, hvor de sover godt både om dagen og om aftenen, natten. Vi har alle sammen et indre ur, det der også hedder den cirkadiske rytme.
Det indre ur kører upåklageligt hos voksne, men hos små børn skal det fin-tunes lidt og hjælpes på vej. Og hos nogle børn går det lettere end hos andre, men generelt har børn brug for hjælp til at få en rytme. og i forhold itl jeres datters alder, så vil det være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og sover de ca 5 timer om dagen, som I gør lige nu. Det er super. Og hun må gerne være vågen i 2 ½-3 timer om aftenen, altså fra kl ca 18 til 21 - det er helt normalt for hendes alder.
Rigtig mange børn sover ikke før kl er 21-22 i denne alder, det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre. Som forældre bliver man urolig, tænker om der er noget galt med barnet, om man gør noget forkert, tager hun mon skade af ikke at sove om aftenen osv. og de fleste af os har en forventning om at børn skal sove ca kl 20. Men sådan er det altså ikke i den her alder (det kan du læse om i min bog "sådan får du dit barn til at sove") og det er her vigtigt at se aftenen som familietid og ikke forældre-/par-tid lige nu :)
Og ja, det ville være rigtig dejligt, hvis hun kunne sove videre om morgenen, og det vil være rigtig fint hvis du kan blive ved med at forsøge at tage hende over i din seng, amme hende liggende og på den måde arbejde på at lulle hende i søvn. Prøv at tage hende over til dig ½ time før hun normalt begynder at give lyd fra sig, am hende med det samme og se om hun kan spise i søvne og derefter sove videre i din seng. Det kan være en måde at gøre det på. Og ellers vil tiden også arbejde for jer her.
Og prøv om aftenen om hun ikke stille og roligt kan lære at være vågen og være ved siden af jer. Vær hos hende, tag hende op, lad hende mærke jer, falde til ro osv. og prøv så at lægge hende ved siden af dig. Prøv at lade hende ligge på dine lår, så hun ikke ligger i favn, men stadig er hos dig, lad hende sidde hos dig, kikke på verden fra dit skød osv. og igen læg hende ved siden af dig, så hun stille og roligt vænner sig til at have dig nær uden at være fulstændig tæt med dig ... håber du forstår, hvad jeg mener :) Fint balancen mellem at være tæt på, prøve lidt selv, komme op igen, betrygges og falde til ro og så prøve lidt selv.
Med hensyn til stofskifte, så kan jeg naturligvis ikke udelukke om jeres datter kan have arvet noget via sin far. Men det er noget jeg synes I skal drøfte med lægen. Hun vil sandsynligvis være blevet testet for Føllings sygdom (PKU) og for medfødt lavt stofskifte (hypothyreose). Det testes alle børn rutinemæssigt for ved fødslen. I henhold til Sundhedsstyrelsens bestemmelser fra 2008, screener Statens Serum Institut alle nyfødte børn for 15 forskellige medfødte sygdomme.
Og ja, det kan godt være at jeres datter er ekstra sensitiv. Det kan godt være at du ved at læse om "high need babies" eller "særligt sensitive børn", vil kunne finde meget der passer på jeres datter. Det er to forskellige ting, men der er også ligheder og måske vil det give dig en ro at vide, at andre står i samme situation, som dig. Der er andre forældre, som også oplever at det kan være svært ... :)
En nogenlunde fast rytme om dagen kan hjælpe jer begge og en plan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og forsøge at sove videre, har ofte også brug for en ekstra amning, når dagen starter.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: På et tidspunkt skal hun i løbet af den næste måned eller to igang med lidt skemad her, ganske lidt i starten, bare små smagsprøver og lidt vand af en kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Og sover herefter sin powernap og har evt. brug for en ekstra amning at sove på her, fordi amningen hjælper hende til at koble fra overfor verden og kunne overgive sig til søvnen.
Aften: Ammes efter behov. Mange børn vil spise meget hyppigt og kortvarigt i denne alder og det er helt okay. Mælken er mere koncentreret om aftenen og ved at spise små hyppige måltider, får hun mere af den koncentrerede mælk som giver mæthed og dermed bedre søvn de efterfølgende timer.
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Som du kan se er der mange amninger i denne plan og det kan godt være at det er for mange. Det kan også være at du en gang imellem vælger at supplere med en flaske og det er helt fint. Når jeg skriver mange amninger på, så er det fordi jeg erfaringsmæssigt ved at amningen hjælper opmærksomme børn som jeres datter, til at koble fra og overgive sig til søvnen og så er det også fordi jeg ved at mange børn i denne alder har brug for at få sat mælkeproduktionen lidt op ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske