Svar: Sengen
5. januar 2012
Alder:
3 år
Kære Gitte
De fleste børn vil i 2½ - 3 års alderen have glæde af at få en åben seng. Det vil sige en seng, som de selv kan stige ud af og så de kan søge forældrene, når de har behov. Det kan give tryghed at vide, at man kan komme ud af sin seng.
Hvis Emilie selv er begyndt at klatre over tremmerne for at komme ud, så vil det være rigtig godt at fjerne siden, så hun kan komme ud og ikke kommer til skade. Hvis hun ikke viser behov for at få en åben seng, så kan I vælge at se tiden an. Nogle børn nyder den tryghed der er i at ligge i den lidt mindre seng og vil føle sig utrygge, hvis de får en større seng.
Jeg vil foreslå at I starter med at fjerne tremmerne fra siden så sengen bliver åben og så lader hende sove i den åben, men stadig ikke større end hun er vant til. Det er netop fordelen ved Juno-sengen, at man kan tage det i etaper og den er lang nok til at hun stadig kan ligge i den, som den er.
Og så kan I trække den ud og gøre den længere i takt med at hun bliver lidt ældre og har brug for mere plads. Måske vil hun nyde at det sker hurtigt og vil gerne have en stor seng hurtigst muligt, måske skal I se tiden an og så gøre den længere i løbet af det næste år. Det afhænger helt af hvad hun viser behov for og hvordan I skønner at hun vil sove bedst og mest trygt. Det vigtigste er at hun er glad for sengen og situationen, ikke om I synes noget er mere rigtigt end noget andet ... så måske er hu parat allerede nu og det skal være jeres week-end projekt og måske har hun brug for mere tid :)
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske