Svar: Suttebehov - 11 mdr.
28. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Kære June
Der er mange børn som ikke bruger sut og da din datter tilsyneladende aldrig har brugt dette og ikke virker til at have et stort suttebehov mere (hun er jo blemet ammet længe:o)), så synes jeg ikke at der er grund til at tilbyde hende en sut nu.
Mange børn bruger snippen af dynen som en trøst og til at nusse med når de skal sove. Det giver dem tryghed og er helt normalt.
Hvide pletter i munden kan være tegn på trøske, altså en svampeinfektion. Hvis pletten ikke lige umiddelbart er til at få væk, kan det godt være dette og det skal behandles. Er det kun ganske lidt, så kan det evt. forsvinde ved tandbørstning eller du kan forsøge med lidt danskvand. Hvis det bliver ved med at være der eller bliver værre, så synes jeg at du skal få lægen til at se på det og vurdere, hvad der er tale om.
Udvikler det sig ikke og er hun upåvirket kan det evt. vente til hun skal til 1 års undersøgelse.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske