Svar: Sovetid - 3 år
5. januar 2012
Alder:
3 år
Kære Gitte
Så længe jeres datter elsker at blive puttet på denne måde og det fungere for jer begge, så synes jeg ikke der er grund til at ændre det. Selvom Emilie starter sit putteritual et andet sted end hun skal sove og dermed flyttes, når hun sover, så lyder det ikke som om at det giver problemer, tværtimod.
Hvis hun begynder at trække puttetiden unødigt ud, hvis hun begynder at sove i jeres seng hele natten og I gerne ser at hun sover på eget værelse i egen seng, så er det fint at lave om på ritualet, men lige nu fungere det for jer alle og der er ikke grund til at ændre. Jeg formoder at hun går sovende på sine ben, hjulpet af jer, ind i seng og mon ikke hun i sin underbevidsthed registrerer at hun puttes i egen seng og det er derfor det egentlig går fint ....
Jeg anbefaler normalt at man har putteritualet samme sted, som man ønsker barnet skal sove. Det gør jeg, fordi det at skulle gå i seng og overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor barnet forventes at sove.
Hvis man læser godnat historie et sted og derefter går til værelset, så kan barnet opleve det at skulle i seng, som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Men at det er sådan for nogen betyder jo ikke at det er sådan hos alle og hos jer fungerer jeres ritual godt lige nu - og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske