Brev:
Kaster maden op og nattehysteri omkr. amning
5. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kaster maden op og nattehysteri omkr. amning
Kære Helen.
Så er jeg tilbage efter nok ca 5 år eller noget.
Jeg vil indledningsvist fortælle, at jeg nu har 3 drenge. Den ældste fra aug 2006, den mellemste fra aug 2009 og så Emil fra maj 2011.
Jeg havde aldrig problemer med den mellemste, det hele er gået som smurt med ham, så jeg tænkte, at det kan jeg da bare det der, da jeg fandt ud af, at jeg var gravid med Emil. Men, jeg blev klogere ;) Nu har jeg nemlig igen brug for din hjælp :)
Emil har fra starten været en meget krævende baby, og jeg ammede ham rigtig rigtig meget hele døgnet igennem, men især om natten, hvor han vågnede min. hver anden time. Han har taget rigtig godt på, så det har ikke været pga tynd mælk eller noget, han er en god basse, og børnelægen har joket med, at jeg måtte have fløde i brysterne ;)
Vi begyndte på skemad da han var ca 5-5 1/2 mdr, da han begyndte at vise meget stor interesse for vores mad og rakte ud efter det og ville meget gerne smage osv. Jeg startede med risgrød fra beauvais, hvilket han tog godt imod og forsøgte også med kartoffelmos/suppe, hvilket han ikke brød sig om. Jeg har indtil nu kun kunnet få ham til at spise grød fra beauvais og hipp. I starten bekymrede det mig ikke så meget, jeg tænkte, at det kom jo nok.
Jeg har prøvet løbende at tilbyde ham lidt grøntsagsmos. Men han kaster det simpelthen op... Det ser ret voldsomt ud, for det er ikke bare den skefuld, han har fået, der kommer op, der kommer også mad og mælk med op fra måltidet før. Det er begyndt at bekymre mig, for jeg tror ikke at disse grødtyper mætter ham nok. Hvilket leder mig videre til mit næste problem. Natamning.
Han bliver puttet til natten sammen med de andre omkring 19-19.30, nogle gange lidt før, nogle gange lidt senere. Det kommer an på, hvordan han har sovet og altså hvor træt han er eller ikke er. Han bliver ammet godt, når han bliver puttet, hvor vi ligger i vores seng. Når han er færdig (han falder ikke i søvn) lægger jeg ham over i sin egen seng, hvor han som oftest ligger og hygger sig lidt, inden han falder i søvn. Det er stort set aldrig nødvendigt at gå ind til ham efter, jeg har sagt god nat. Så vågner han igen v. 23-24-tiden og vil have bryst, igen v. 2-tiden og igen v. 4-5-tiden, og sover så somregel videre til 6-7-tiden.
Jeg står til hverdag op 6.15, og de to store bliver vækket kl 7. Så går vi ned og spiser morgenmad. Emil får grød og vand af en kop.
kl 8 kører jeg først den ældste i skole, dernæst den mellemste i børnehave. Alt afhængigt at hvornår han Emil er vågnet om morgenen, tager han måske en lille powernap i bilen på ca 1/2 time.
9-10-tiden ammes han og puttes (hvis han ikke har været sulten til morgenmaden, får han grød og vand af kop, når vi er hjemme v 9-tiden efterfulgt af en ammetår)
12-13-tiden (man-ons) vågner han og får frokost bestående af endnu en gang grød og vand af kop. (tors og fredag bliver han vækket 12.30, da jeg skal hente den mellemste kl 13 og kører direkte, får så grød, når vi kommer hjem)
13.30-14-tiden (man-ons) ammetår og vi kører igen, for at han kan sove lidt i bilen, så jeg ikke skal vække ham, når jeg skal hente den ældste i skole kl 15, herefter henter vi den mellemste. (tors og fredag sover den mellemste herhjemme fra ca 13.30-14.45, hvor vi kører for at hente den ældste kl 15. Her holder jeg normalt Emil vågen, til vi kører og så sover han mens vi henter den ældste, medmindre han er vågnet tidligt fra sin lur og bliver for træt, så putter jeg ham, så sover han 30-45 min inden jeg er nødt til at vække ham eller en veninde kan køre den ældste hjem.
16-17-tiden ammer jeg ham og han puttes til den sidste lur.
18-tiden vækker jeg ham og han spiser igen grød og vand af kop, mens vi andre spiser aftensmad.
Jeg er klar over, at jeg ammer ham for meget, og jeg ville enormt gerne skære noget af det væk, især amningerne om natten. Jeg har prøvet bare at give ham sutten, når han vågner. Han accepterer det måske lige en halv time, og jeg når lige at juble og tænke at det gik vist, så begynder han at brokke sig, og hvis jeg fortsat prøver at berolige ham og give ham sutten, ae ham lidt el hvad jeg nu kan finde på, så bliver han aldeles flintrende tosset og helt umådeligt hysterisk, jeg har virkelig aldrig hørt en baby blive så rasende! Det lyder som om han er parat til at skrige lungerne ud!
Jeg kan både se og høre, at det ikke er fordi han er ked af det, han er virkelig aldeles vred, og hvis jeg tager ham op for at trøste ham, griber han fat i mit ansigt og nærmest "bider"/angriber mit ansigt med sine gummer som for at sige, kan du så komme med de bryster mor! Og efter en time til halvanden har jeg givet op og giver ham brystet for at få ro og for at han ikke skal ende med at få vækket de 2 store. Min kæreste har somme tider spurgt, om vi skal give ham en flaske el noget grød om natten. Men han vil ikke have flaske, og at give grød om natten, mener jeg er et regulært skråplan.
Sidste ting, og så lover jeg at stoppe min ordstrøm ;)
Jeg ville jo så frygteligt gerne give ham noget andet end den grød, jeg giver ham nu. Jeg har prøvet med gulerodsmos, kartoffelmos, æblemos, blandet kartoffel/gulerodsmos, øllebrød med most banan, havregrød, most indmad af en kødbolle, frugt i stænger, men alt pånær øllebrøden (som han laver grimasser af men dog spiser et par skefulde af, inden han lukker af for den) bliver kastet op igen. Han kaster det også op, hvis den daglige grød er bare en anelse tyk og let klistret el. har bare lidt struktur som eks. havregrød. Grøden skal være meget lind, men så spiser han også meget gerne lidt over 1 dl. Når jeg har lavet noget til ham selv, har jeg sørget for at det var blendet meget fint, så der ikke var klumper i, som jeg jo ved, at han kaster op. Men alligevel kommer det op igen, eller han næger at spise mere end 1 skefuld.
Jeg har også prøvet at blande grøntsagsmos i den købegrød, han får. Det går med gulerod, men så spiser han kun en halv portion. Kommer jeg kartoffelmos i kaster han det op.
Så helt præcist er mine spørgsmål:
1: Hvordan får jeg ham vænnet af med de natamninger?
2: Hvad kan jeg gøre, for at få ham igang med noget andet end den købegrød, han får nu, så han kan blive mere mæt til natten og få den næring, han har behov for?
Hilsen Dorthe