Svar: Kaster maden op og nattehysteri omkr. amning
5. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og velkommen tilbage - og tillykke med dine dejlige 3 drenge, der må være liv og glade dage hos jer .. :)
Der er ganske givet en sammenhæng mellem Emils mange amninger og hans manglende lyst til skemad og problemer med opkastninger. Jeg forestiller mig at han er så fyldt med mælk i maven, at skemaden simpelthen ikke får lov til at være der .. Jeg tænker dog også at han sandsynligvis har en meget følsom brækrefleks og derfor meget let kommer til at kaste op, hvis han får noget i munden af en lidt fastere konsistens.
Det vil være rigtig godt at give ham mad i hånden som han selv kan gumle på. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, både af blødere stykker frugt som appelsin, melon, blomme, fersken. Det kan også være kogte buketter af blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd fra ovnen.
Det er vigtigt at han får lov til at sidde og tygge, gumle, opbløde med spyt, sutte saften ud af osv. og får lov til at øve dette selv. Det er vigtigt fordi det giver ham en læring omkring, hvordan mad skal bearbejdes inde i munden, hvor langt tilbage i munden han kan komme maden uden at kaste op osv. Og så er det også vigtigt i forhold til hans lyst til at spise skemad. Han skal også lære at mad smager forskellige og hans nysgerrighed skal du pirrer til.
Kartoffelmos skal du ikke give ham, da han har tendens til at kaste dette op. Men han kan få mos af alle mulige andre grøntsager og du må gerne blende dem meget fint. Det kunne være en mos lavet af rodfrugter. Prøv så i stedet at skabe en lille smule struktur i grøntsagsmosen ved at tilsætte lidt godt kogte ris. Bare en enkelt skefuld til at starte med, så han stadig får den sovsede bløde mos, men så der lige er en lille smule struktur, som han skal prøve at arbejde med i munden.
Hold mængden af skemad nede, så han ikke bliver overfyldt og så sandsynligheden for at han kan holde maden i sig er større. Det er fint hvis han kun spiser ½ - ¾ dl og ikke mere af gangen lige nu. du skriver f.eks. at han, hvis du kommer gulerod i købegrøden, kun spiser en halv portion - og det er fint. Det vigtige er her, at han spiser og at han holder maden i sig.
Giv ham gerne den færdiglavede købte babymad, køb pulvergrød og også gerne mos på glas. Og tilsæt så en lille smule af jeres hjemmelavede mad i dette, så han igen vænnes til noget der er med en lille smule struktur og som smager lidt anderledes lidt efter lidt. Brug lidt af den sovs du selv spiser på hans mad, så hans mos også kommer til at smage lidt af den mad du får. Prøv at mikse egen mad med den færdiglavede.
Og så skal du amme ham betydeligt mindre end du gør lige nu. Faktisk vil det være meget passende med 4 amninger i døgnet og de kan ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Får en blød frugtbåd i hånden at gumle på og tilbydes købegrød med en lille skefuld hjemmelavet havregrød iblandet, vand af kop.
Formiddag 9-10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden amning. Det er vigtigt at du ikke ammer her, for at give plads til frokost i maven. ...
...
Frokost 12-13: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Prøv med rodfrugtsmos, evt. fra glas eller hjemmelavet og når det fungerer, så tilsæt en lille smule kogte ris, for at vænne ham til lidt mere struktur. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 14
Eftermiddag 16: Friske frugtbåde i hånden at sutte på og gumle på. Og du tilbyder ham en mild flerkornsgrød med frugtmos som topping. Det kan være en færdiglavet grød og du kan stille og roligt igen forsøge at mikse hjemmelavet grød sammen med, så han igen får mere struktur og bid.
Forsøg at springe luren sen eftermiddag over og han skal ikke længere ammes kl 16-17. Det tager pladsen væk fra aftensmaden.
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt ris, lidt af jeres sovs på sin mad. Får her også kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden. I skal sidde ved bordet sammen, I skal spise samtidig. Han skal opleve at han får det samme som de store drenge og han skal opleve at være med i måltidet.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han således ammes igen. Det betyder at det er amingerne kl 02 og 04 som du nu springer over.
Og nej - han bør ikke få grød om natten, men det er en god idé at far gerne vil tage over og hjælpe om natten, da far af gode grunde ikke kan amme. Så det kunne måske hjælpe jer, hvis du lader Emil og far sove sammen efter midnat og så kan far give ham nærhed, fysisk kontakt, putte med ham osv. Og når du ikke er der, så vil han måske acceptere at det nu er sådan. Far kan give ham lidt vand af en kop, hvis han er tørstig.
Hvis det går helt op i hat og briller og hvis Emil bliver dybt ulykkelig og kun kan sove, hvis han har sin mor, så må du naturligvis være der. Hvis du er nødt til at give ham brystet, så må du også gøre det, men så er det vigtigt at du gør det kortvarigt. Du må trække brystvorten til dig igen og igen, så han lærer at undvære og så han ikke for lov til at fylde sig med mælk. Giv ham brystet, som han beder om og som giver ham tryghed, men stille og roligt forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham. Søger han brystet igen, må han have det igen, men kun for en kort tid, så skal den lirkes ud af munden igen. Det skal du måske gøre mange gange, måske 5-7 gange. Die lidt, finde roen, lirke brystet ud, han søger igen, får det igen, dier lidt, finder roen og du lirker brystet ud igen og igen.
Og samtidig med at du gør dette, så skal han have en anden form for beroligelse. Det kan være at holde hans hånd, stryge ham over håret, vugge ham blidt på hoften. Det kan du gøre imens du ammer liggende og I ligger ved siden af hinanden og også sige et stille 'ssyyy/ssååå'. Det der er tanken er at han så stille og roligt vil kunne finde roen ved dette og på sigt kunne undvære brystet.
Og så er det også en god idé at han som udgangspunkt ikke sover i din seng, for det er meget svært at nægte ham mælkebaren, hvis den er ligeforan ham ... :)
Der er lidt at gå igang med .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske