Brev:
Indkøring i vuggestue - søvn
5. januar 2012
Alder:
11 mdr.
Indkøring i vuggestue - søvn
Hej Helen.
En lille opdatering i forhold til William og hans trøske. Han har det stadig efter 2 mdr og er stadig i mycostatinbehandling og skal nu til børnelæge pga. det d. 11 jan 2012, så håber virkelig på bedring snart!
Men jeg skriver fordi William er nu 11 mdr og er ved at blive indkørt i vuggestue… Ved godt det måske ik helt er dit bord, men vil lige høre din faglige mening. Håber det er ok?
Jeg har ikke noget arbejde pt, da mit job var en tidsbegrænset stilling som ophørte under min barsel desværre… Så jeg er stadig hjemme og har mulighed for at give ham nogle korte dage i vuggestue hvis det er. Jeg har dog lidt svært ved at se, hvordan han skulle kunne indgå i vuggestuens dagligdag på deres præmisser desværre, da de kører en lidt fast plan for dagen og de smås søvnrytmer mm.
William har brug for en del søvn (ca. 15/16 timer i døgnet pt) og sover pt således: Vågner klokken ca. 8.30 og sover så formiddagslur kl 10.30 ca. i omkring 2 timer. Han sover så middagslur omkring 15/15.30 i ca. 1½ - 2 timer og sover igen kl 20/20.30 ca…. Han bliver meget pylret når han ikk er udhvilet fra sine lure og er svær at få til at spise hvis han er for træt. Så vil han kun har bryst…
I vuggestuen ser de helst at børnene sover 1. gang fra ca. kl 8 til kl 9 og vækkes derefter og fra 11.30/12 til 14.30. Hvis de stadig sover kl 14.30 vækker de dem….
Hvis jeg skal kunne være med på den plan ville jeg skulle vække William kl 6 om morgenen og det ser jeg ingen grund til når jeg går hjemme og han har mulighed for selv at vågne eller i hvert fald sove lidt længere end til kl 6.
Og lader jeg ham sove til han selv vågner kan jeg først aflevere ham kl 9.30 ca og så skal han sove ved en 11 tiden og det vil de ikke… Hvis jeg vækker ham kl 7.45 for at nå at aflevere ham kl 9 så han kan spise frugt dernede skal han sove kl 10 ca og det synes de også er for sent! Hmm synes det er lidt problematisk. Lad os sige jeg vækkede ham kl 6 om morgenen og han sov som de ville have det, så er jeg rigtig sikker på, at jeg blir nødt til at gi ham en lur sidst på eftermiddagen for så at putte ham senere, kl 21 eller 22 ca. eller springe lur over og næsten ingen aftensmad få i ham og så putte ham kl 18.30 ca…
Jeg er personligt helt imod deres pædagogik omkring søvn og forstår ikke, hvorfor børn der stadig har behov for to lure skal sove efter deres rytme? Et så lille barn sover vel det som det har behov for plus deres søvn er rigtig vigtig for dem jo…
Hvis William skal sove efter vuggestuens interesse vil det jo betyde at han bliver vækket morgen, formiddag og eftermiddag. Plus at jeg så næsten ikke har noget tid sammen med ham når jeg henter ham fordi han hurtigt bliver træt….
Jeg er selv uddannet pædagog og kan rent fagligt og erfaringsmæssigt heller ikke sætte mig ind i deres pædagogik eller mangel på samme omrking søvn! Jeg tænker, at man putter et barn når det er træt og selvfølgelig godt kan prøve med tiden at få det til at sove mere hensigtsmæssigt i forhold til institutionens rytme også som barnet bliver ældre, men at de helt små børn om nødvendigt måske spiser og har vågentid lidt anderledes i forhold til de andre børn på stuen. Jeg kan heller ikke se hvad godt der kommer ud af at prøve at holde et lille barn vågent til frokost eller mens de andre leger når det er tydeligt træt, hvis det så bare er ked og pylret og derfor ikk vil lege eller spise. Personligt synes jeg også det kræver mange flere negative ressourcer at holde et træt barn kørende end lige at putte det. Jeg mener det er bedst for alle (pædagogen, det trætte barn og de øvrige børn) i en vuggestue at lade de små sove når de er trætte. Og så er der selvfølgelig det med, at børn der vækkes kan blive stressede og de har brug for søvn til deres udvikling og bearbejdning af dagen og sover bedre om aftenen og natten hvis de har sovet godt i løbet af dagen.
Hvad tænker du omkring ovenstående rent fagligt?
Jeg er lidt frustreret og ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an eller om jeg måske skal finde en anden vuggestue til ham.
Har selv arbejdet i to vuggestuer som lod børn sove efter deres egen rytme og fik måske mad på lidt andre tidspunkter end de større børn, men så var de små da i det mindste glade når de var vågne og ville spise deres mad… plus de fik jo også leget med de andre børn i løbet af dagen.
Vi havde et pædagogisk princip der hed at vi ikke vækkede børnene, hvilket var en snak vi måtte have med mange forældre (igen og igen) som ønskede deres børn vækket eller holdt vågne pga. de mente deres børn så sov bedre om aftenen. Nogen gange sagde vi faktisk til sidst, at vi gjorde som de ønskede, dog uden at gøre det, og forældrene kom så og sagde at nu sov deres barn bare så godt derhjemme og var nem at putte. Ja hvorfor mon kan man så tænke inden i… Så det var lidt den omvendte situation.
Nu står jeg så bare her på den anden side og er forælder til et barn med et lidt større søvnbehov og vil ikke have ham vækket hele tiden. Når jeg skal starte på arbejde og måske af den grund er nødt til at vække ham kl 6 eller 7 om morgenen, så er det jo desværre en nødvendighed, men nu hvor det ik er tilfældet vil jeg meget nødig at han skal vækkes hele tiden.
Hvordan griber jeg bedst muligt dette an uden at være belærende overfor stuepædagogen? Jeg har umiddelbart tænkt mig at spørge ind til deres faglige argumenter for det og stille nogle undrende spørgsmål og måske komme med et par forslag i forhold til William. Hvad tænker du?
MVH en lidt frustreret mor