Svar: Indkøring i vuggestue - søvn
5. januar 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Som du beskriver situationen, så virker det meget firkantet og meget ufleksibelt. Det lyder også meget tidligt, hvis nogle af børnene allerede puttes til formiddagslur kl 8 om morgenen, men det er måske fordi børnene i den institution generelt bliver afleveret meget tidligt om morgenen - det kunne tænkes. Det vil være naturligt at børn har brug for at sove tidligt dagen igennem, hvis de vækkes eller vågner kl 5-6 hver dag.
Men der skal naturligvis være mulighed for fleksibilitet, så børnene ikke kun puttes efter klokken men efter behov, som du også har oplevet i den institution hvor du selv har været ansat. Og så igen - det kan faktisk være nødvendigt at vække ham om morgenen, for at få skabt en nogenlunde fast rytme, hvor han kan være vågen og aktiv samtidig med de andre børn i institutionen. Der er jo ikke meget idé i at være i vuggestue imens de andre sover og at han så skal sove, når de andre vågner og skal lege og være aktive sammen.
En anden løsning var at lade ham vågne af sig selv om morgenen og så aflevere ham kl 9.30. Det vil være rigtig dejligt for ham, at kunne vågne af sig selv. Hvis de ikke skal på ture eller andet, så kan du vel godt få lov til at aflevere ham efter kl. 9. Og så vil han sandsynligvis godt kunne være vågen til kl er 11.30, hvor de andre også puttes. Hvis han er vågnet af sig selv, så er overskuddet naturligt større. Der sker også så meget nyt for ham og de spiser jo f.eks. frokost sammen og det vil godt kunne aktivere ham så meget at han helt glemmer at han er træt og på den måde vil kunne blive puttet, til middagslur sammen med de andre.
Det problematiske i dette er, at han sandsynligvis stadig er for lille til at kunne nøjes med kun en lur dagligt og vil have brug for to lure. Hvis han sover første lur som en middagslur, så vil han naturligt have brug for en kort lur sidst på dagen og den vil ligge så sent (efter kl 16) at den naturligt vil påvirke hans nattesøvn. Det vil sandsynligvis betyde at han enten vil være meget svær at få i seng eller at han vil begynde at vågne midt om natten.
Hvorimod hvis du vækker ham om morgenen og får dagen startet i god tid, så han spiser morgenmad kl 7.30-8, afleveres, sover formiddagslur, vågner, leger, er aktiv, sover middagslur osv. så vil han stille og roligt også få en rytme, hvor han naturligt vil være parat til at komme i seng kl 19.30 og af sig selv så sandsynligvis også selv vil begynde at vågne tidligere om morgenen og være parat til at komme i vuggestue.
Der er i princippet ikke noget i vejen med at han har en sen søvnfase, det vil sige en rytme, hvor han sover længe og sover sent hele dagen igennem. Han må gerne sove på denne måde, hvis det virker rigtig godt for ham og for jer. Men det er ofte problematisk netop når børn starter i institution, fordi hverdagen her ikke er skruet sammen så børn sover sent ...
Jeg forstår godt det dilemma der ligger i at jeres dreng faktisk sover rigtig godt og har en rytme, som han trives med. Og jeg kan sagtens forstå at du er imod at han skal vækkes fra alle sine lure og ikke kan få lov til at sove, det han viser behov for - netop når han nu trives rigtig godt med den rytme han har. Du har jo ret i at han har brug for sin søvn og netop når han begynder i institutionen og får så mange nye indtryk der skal bearbejdes, så er det vigtigt at han får søvn nok.
Det lyder som om at institutionen ikke er den rigtige for jer og det er i hvert fald ikke et godt udgangspunkt at I allerede her, hvor han endnu ikke er startet, ikke kan blive enige om, hvad en god soverytme er. Det er dårligt for alle parter at starte med en sådan diskussion og du kunne jo godt prøve at finde ud af, om der er mulighed for at han kan starte et andet sted, der vil passe bedre til jeres temperament.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske