Svar: Min søn vil ikke rigtig spise - 8 mdr.
5. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og velkommen til :)
Først - det er rigtig vigtigt at Jonas stadig får sin mælk og det vil være meget passende at du nu giver ham fire flasker dagligt med en mængde der ligger mellem 700-800ml præcis som du gør. Det handler ikke kun om at give ham kalk, jern osv. nok, men også om at sikre hans væskebehov.
De fire flasker bør ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og det er hensigtsmæssigt at de ligger der, netop for at give plads til den mere rigtige mad.
Skemad er stadig vigtigt. Det er vigtigt at han får skemaden fordi du kan energiberige den ekstra med fedtstof og mælk og han har brug for energi, for at vokse og udvikle sig i sund retning. Han skal have mange forskellige grødtyper, jo mere forskelligt jo bedre og han skal også have grøntsagsmos med kød og fisk.
Og så skal han stille og roligt til at have mad der smager af noget, mad med lidt mere bid, mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Det kan være indmaden af en frikadelle du kommer i grøntsagsmosen, det kan være lidt godt kogte ris du blander i mosen - en ret som boller i karry eller rødspætte og ris kan være et hit i denne alder.
Det er vigtigt at du gør maden så blød og sovset som muligt. til at begynde med skal han ikke tygge, men mere vænne sig til at der er lidt struktur i maden. F.eks. hvis du giver ham mos med lidt ris eller hakket kød, så er det vigtigt at ris og kød kun udgør en lille del af mosen, så han vænnes til det stille og roligt.
Det er også vigtigt at du begynder at give ham mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af. Det kan være bløde frugtstykker som appelsinbåde eller melon. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignenden. Jo mere han kan sidde og gumle selv, jo mere mundmotorisk træning får han. Han skal naturligvis altid være under opsyn, når han spiser og når det han sidder med bliver for snasket og for gennemtygget, så skal du udskifte med et nyt stykke, så han ikke får det galt i halsen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, f.eks. havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos du køber på glas eller frost. Start med typerne/opskrifterne der passer til 6 måneder og gå derefter videre med typer/opskrifter til 7 og 8 måneder. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Suppleres også her med frisk frugt i hånden.
Flaske gives ofte ikke længere eftermiddag og powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er jeres mad. Det kan være ris med sovs, det kan være en kødsovs på lidt pastastykker eller på lidt grøntsagsmos, det kan være lidt laks fra ovnen kommet i grøntsagsmosen. suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd fra ovnen at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så får mælk igen.
Det er vigtigt at ændringen sker gradvist og du skal stadig mose og blende maden godt. Brug sovs, da det også er med til at hjælpe maden til at blive bearbejdet, så den ikke sætter sig fast i mund og svælg. Prøv med færdiglavet babymad på glas eller frost, de er ofte meget sovsede i det og det er helt okay. Han er født lidt før tid og har tilsyneladende brug for lidt mere tid til at lære det med at tygge og finde ud af det med maden og det er okay. Det er bare vigtigt at du ikke stopper med at forsøge men prøver med lidt igen og igen, så han lærer det stille og roligt - og at du her f.eks. begynder at give ham noget at gumle på selv ...
Køb min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og bliver guidet igennem madsituationen skridt for skridt. Tag udgangspunkt i de opskrifter der er fra 6 måneder (også selvom din dreng er 8 måneder nu) og gå så langsomt igang med de opskrifter der er fra 7 måneder osv. Jeg har lavet opskrifterne med baggrund i min erfaring om, hvordan børn ofte kommer igang skridt for skridt - f.eks. med kogte ris i 7 måneders alderen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske