Svar: 11 mdr og dårlig til at lege selv
30. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Aldren hvor børn begynder at kravle og til de begynder at gå kan være svær. Tingene bliver nogen gange lidt lettere, når de kan gå rundt, men så skal man jo ofte også rende lidt efter dem hele tiden:o)
Jeg tror helt bestemt at tiden vil arbejde for jer.
Derudover vil jeg sige at han jo stadig kun er en lille dreng, som har behov for at være på skød og føle tryghed. Prøv derfor i en periode at tage ham op, når han beder om det, også selv om han vil ned to minutter efter.
Det han er igang med er en øvelse i seperation. Fra at sidde på skøddet bevæger han sig ned og sidder ved fødderne, kravler længere væk, men hele tiden tilbage for at sikre sig at I er der for ham. Han øver sig i at bevæge sig længere væk fra jer, samtidig med at han hele tiden bliver bekræftet i at I er der for ham. Det er altså en fase, som han skal igennem.
Sørg for at der er noget nyt og interessant omkring ham. Børn i hans alder bliver hurtigt trætte af det samme legetøj og har brug for nye udfordringer. Prøv f.eks. at indrette en skuffe hvor han kan have forskellige ting, også dagligdags ting som en grydeske og et grydelåg. sør for at der hyppigt ligger noget nyt og spændende i skuffen.
Pak også noget af hans legetøj i en kasse og lade det være der i tre uger, tag det op og udskift det med noget andet, så nyhedens interesse er større.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske