Svar: Vil ikke overgive sig til søvnen - 18 mdr.
5. januar 2012
Alder:
18 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om at jeres dreng har fået en rutine, hvor det at skulle sove er noget der trækker ud i timer. Det er uhensigtsmæssigt, fordi han så ikke kan falde i søvn, men ligger vågen og venter på at tiden skal gå .. og I er derfor nødt til at starte med at skabe en rutine, hvor han begynder at forbinde det at skulle sove med at falde i søvn inden for ca 15 minutter.
Det lyder også som om at I har forsøgt alt alt for meget. Det er frustrerende for jer og det er forvirrende for jeres dreng. Han har brug for at I gør det samme dag ud og dag ind, aften efter aften, fordi genkendelig giver tryghed og han derfor hjælpes til at finde ud af at nu er det sengetid, nu er det tid til at du skal sove.
Det er vigtigt at I ser på hele dagens rytme - hvornår står han op, hvornår spiser han, hvornår er han aktiv, hvornår sover han middagslur osv. Det har alt sammen betydning for hans evne til at kunne sove, når han bliver lagt i seng om aftenen. Og det er meget vigtigt at I sørger for at have en helt fast rytme for dagen. Det betyder f.eks. et fast stå op tidspunkt hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere regelmæssig hans dag er, jo bedre vil I kunne finde det rette puttetidspunkt om aftenen og jo lettere vil I kunne få ham til at sove. Han skal altså vækkes om morgenen, også selvom han er faldet sent i søvn om aftenen eller selvom I synes det er dejligt at sove lidt længe ...
Det er også sådan at vi er forskellige - nogle er A mennesker, andre er B mennesker og hos børn kalder vi det lærker og ugler. Og måske er jeres søn en lille ugle. Det betyder at han er en dreng, der har mest energi om aftenen, det er hans bedste tid på dagen, det er her han er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil han naturligt ikke i seng om aftenen. Til gengæld så vil hans morgener være svære. Det vil være svært at blive vækket, det hele vil gå langsomt, han vil pjevse, virke ked af det og have brug for rigtig meget hjælp om morgenen, det vil være svært for ham at klare særlig meget selv, for morgenen er bare ikke hans bedste tid på dagen ...
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet sover mindre om morgenen og går tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at han om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er super frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove.
Når børn protesterer mod den sædvanlige klokken 20 putning, så er man altså nødt til at se på, hvorvidt det tidspunkt egentligt er passende for barnet eller om noget andet passer bedre. Det er dog også sådan at man ikke bare kan putte barnet senere, man er nødt til at se på hele dagens rytme og således forsøge at skabe en rytme, som fungerer for både barn, forældre og den hverdag vi alle skal have til at fungere.
Det vil ofte være sådan, at jo senere barnet går i seng, jo mere rykker alle dagens tidspunkter. Middagsluren kommer også til at ligge sent og i weekenden lykkes det måske at sove ½ time længere om morgenen ... Hvis man vil ændre på den sene søvncyklus, så er man som sagt derfor nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på uanset om det er hverdag eller weekend. Og netop det at I nu skal starte i dagpleje, vil hjælpe jer til at komme igang om morgenen :)
Man er nødt til at putte til middagslur den tid det skal være og så må man gøre det at man putter 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, men puttes sent og dog tidligere og tidligere aften efter aften.
Jeres søn har brug for at sove en længere middagslur midt på dagen og det skal han have lov til. Det kan nogle gange være nødvendigt at se på, hvor meget han sover om dagen og regulere lidt i denne lur, for at holde et nogenlunde tidspunkt for natten. Det vil normalt være passende, hvis han kan sove mellem kl 12-14.30.
Men med hensyn til aften og aftenputning, så er jeres søn lige nu måske først klar til at sove når klokken er 22. Han er måske ikke træt nok før, måske på grund af dagsrytme, måske fordi han er en lille ugle ...
Måden at ændre tingene på er som sagt:
Start med fast stå op tid om morgenen og kør en fast rytme dagen igennem. Og hvis han så ikke er putteklar før kl 22, så skal han ikke puttes før. I skal altså ikke putte ham, før han normalt plejer at falde i søvn. Han skal stadig tidligt op, holdes igang om dagen og han skal have sin middagslur, men den skal ikke forlænges unødigt. Og næste aften skal han så puttes kl 21.45. Næste aften bliver det så 21.30, næste aften kl. 21.15 osv.
Når man putter barnet sent, så sent at man med sikkerhed ved at han falder i søvn i løbet af få minutter, så har det den fordel at han lærer at lægge sig til at sove med det samme. Hvis man bliver ved med at putte kl. 20 og han først sover kl. 21 eller senere, så lærer han at putteseancen skal vare en time ... Derfor er det en god idé at putte ham senere end hans behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng.
At køre disse rutiner vil naturligt gøre at han i en periode, kan risikere at få lidt mindre søvn end han har behov for. I risikerer at han kommer lidt i søvnunderskud, men det skal så netop gøre det, at I begynder at kunne putte ham om aftenen og at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter, fordi han begynder at føle sig træt og begynder at få lidt fornemmelse for, hvad det betyder at komme i seng.
Og så skal I indstille jer på at det tager tid at ændre på en sen rytme, det kan sagtens tage 3-5 uger, før han egentlig sover som I gerne vil have ham til. Det er ikke sikkert at I kan flytte hans søvn med 15 minutter dag for dag, det kan godt være at der skal gå flere dage imellem, det må I forsøge at finde ud af.
I må gerne skiftes til at putte ham og det er vigtigt at I lige nu prioriterer at være hos ham, gøre ham fuldstændig tryg ved at sove. Hvis han er parat til at sove og kommer i seng, når det rette tidspunkt er der, så vil han falde trygt i søvn med jer ved sin side og det er vigtigt at prioritere. Også fordi I lige nu skal være adskilt om dagen.
Og det er rigtig vigtigt at han ikke ligger og holder sig vågen, for at holde øje med om I går fra ham. Det er vigtigt at han føler sig fuldstændig tryg og rolig ved at skulle overgive sig til søvnen.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske