Brev:
Sovevaner og lidt mere
5. januar 2012
Alder:
18 mdr.
Sovevaner og lidt mere
Hej Helen
Vi har to sovevaner som vi ønsker at ændre på for vores søn på knap 18 mdr.
Når han skal lægges i seng (19-tiden), skal vi sidde hos ham indtil han sover. Det kan tage fra 5 - 30 min. Han vil gerne have kys og kram flere gange men så lægger han sig til at sove. Hvis han ikke er faldet i dyb søvn når vi går fra hans værelse, registerer han det straks og begynder at græde. Vi har tidligere (det første år) kunnet ligge ham i hans seng og så gå uden problemer men det er som sagt slut.
Har du et godt råd til hvordan vi kan putte ham selvfølgelig med de kys og kram han har behov for men så gå fra værelset og så falder han selv til ro? Vi kan ikke bære når han græder og vi ved jo at det er fordi han ønsker vores tryghed og det skal han få, men vi tænker at vi må kunne øve en ny vane så han til sidst bliver tryg ved at falde i søvn uden vi er tilstede i værelset.
Den anden sovevane som vi gerne vil ændre er at han hver nat vågner og vil kun sove videre hos os. For et par måneder siden havde han dog flere dage hvor han sov hele natten i sin egen seng, men det var kort tid og nu vil han sove hos os igen. Vi synes det er rigtig dejligt at han sover i vores seng, men da han skal være storebror til sommer vil vi gerne vænne ham til at vågne i sin egen seng, så han får en god nattesøvn.
Mit sidste spørgsmål relaterer sig til en engelsk bog "The contented baby" skrevet af Gina Ford. Vi synes den hjalp os til nogle gode rutiner i starten, men der er nogle af hendes metoder som vi ikke bryder os om og derfor ikke brugte. Eksempelvis anbefaler hun at hvis barnet begynder at græde når det er lagt i seng så skal man lade det græde i 5 min før man går ind og giver tryghed. Så skal man gå igen og give det 5 min osv.. Vi synes 5 min. er alt for lang tid, men er det en metode du kan anbefale?
En anden metode er at for at sikre at barnet sover det meste af natten, så skal det ikke sove for længe om dagen og det betyder at hun anbefaler at man vækker barnet på bestemte tidspunkter, så barnet ikke sover for længe. Vi synes det virker helt forkert at vække et sovende barn og vil høre dig om det er en metode du anbefaler?
Venlig hilsen
Heidi