Svar: Sovevaner og lidt mere
5. januar 2012
Alder:
18 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med at du venter dig :)
Det er helt naturligt at jeres dreng søger jer ekstra meget i øjeblikket. De fleste børn vil netop i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de har ekstra meget brug for tryghed når de skal sove og hvor de også vågner og græder om natten og søger ekstra stor fysisk kontakt.
Det handler om at jeres dreng har en alder nu, hvor han begynder at have lidt mere farefornemmelse. Altså fornemmelse for at verden kan være farlig. Han oplever det i løbet af dagen og på mange måder. Når han løber, så falder han og slår sig, når han klatrer op, kan han ikke selv komme ned. I holder fast i ham, fordi han ikke må løbe ud på vejen, I siger nej flere gange i løbet af dagen og giver mere modstand og også andre børn giver ham modstand. De skubber til ham, tager legetøj fra ham, de bider ham måske osv.
Denne øgede farefornemmelse og oplevelse af at verden ikke bare er et sjovt sted at være i, gør det rigtig svært for ham at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Det er svært at koble fra og det har han brug for at I hjælper ham med. Denne spirende farefornemmelse gør også at han drømmer mere og derfor vågner med gråd om natten, fordi han drømmer ekstra meget. Sandsynligvis drømmer han om adskillelse og om at blive væk fra jer, ikke kunne finde jer og det hjælper derfor at komme ind til jer, mærke at i er der, at I ikke er forsvundet. Så sover han trygt og roligt igen.
Jeg vil anbefale jer at bruge det jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han begynder at have bevidsthed om at I er der, sidder i stuen og hygger jer, når han skal ligge i sin seng og han vil naturligvis være en del af det dejlige I har sammen. Derfor er det vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til barnet om, at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Når I har gjort jeres dreng tryg ved at skulle være i sin seng, netop ved at stå der og stryge tøj, lave noget praktisk, så kan I stille og roligt udvide netop med at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt få vænnet ham til at være der alene, velvidende, at I kommer igen, som I har lovet - I skal bare lige hente en bluse eller lignende :)
Det vil være en rigtig god metode at bruge i forhold til den alder jeres dreng har nu.
Med hensyn til hans opvågninger om natten, så er det rigtig fint at holde fast i at han skal falde i søvn i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet hvor han sover. Det er vigtigt at han har et trygt og dejligt putteritual i sin seng, fordi det også gør det lettere at få ham til at sove videre i egen seng, når han vågner om natten.
Men nogle gange kan det være nødvendigt at tage ham ind til jer, simpelthen fordi han drømmer og har brug for jeres nærhed og det er helt okay at gøre dette. I kan så her prøve at flytte ham tilbage i egen seng igen, når I har sovet et par timer og pladsen er ved at blive for trang. Det at han flyttes imens han sover midt om natten kan nogle gange have positiv effekt. Simpelthen fordi han oplever både at blive puttet i sin seng og også at vågne i egen seng om morgenen. Det giver grobund for at det på sigt også bliver lettere at få ham til at sove videre i egen seng om natten.
Nogle forældre vælger også at den ene flytter ind på barneværelset om natten og sover på en madras eller ekstra seng der. Simpelthen for at kunne give nærheden og trygheden på værelset og ikke vænne barnet til at skulle omkring soveværelset om natten. Hvordan man har det bedst og hvad I føler vil virke hos jer, må I prøve at vurdere :)
Jeg er ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn og jeg er ikke tilhænger af at man forlænger tiden hvor man går ind til barnet. Man kan godt bruge en metode med at gå frem og tilbage, det jeg kalder for "se-til-metoden", men den bruges ikke hvis barnet er ulykkeligt og tydeligt viser behov for sine forældre. Den bruges kun hvis barnet tror det er legetid og søger underholdning og dermed for at signalere at vi ikke skal lege nu men sove. Og man må ikke forlænge tiden og ofte er et interval på 3 minutter nok.
Børn der klynger sig til deres voksne for at kunne falde i søvn er inde i en periode hvor de har brug for dette og kun ved at lytte til dem og give dem den nærhed og kontakt de søger, bliver de trygge og sover godt. Det giver langt bedre sovevaner på sigt.
Jeg har skrevet en bog der hedder "Sådan får du dit barn til at sove", hvor jeg beskriver små børns søvn og hvordan søvnen og søvnbehovet ændres fra det lille spædbarn, det større barn der skal lære at sove uden mælk om natten, barnet der kravler, barnet der begynder at gå osv. I den kan I også læse om sygdom og børn, om natteskræk og mareridt hos de større børn og alt sammen med løsningsforslag til, hvordan små børn kan lære at sove godt og på en tryg måde. Trygge børn sover godt!
Jeg har også lavet en dvd der hedder "Sådan sover dit barn", hvor I blandt andet kan købe klippet "Stryge-tøj metoden" for 35 kr.
Med hensyn til at vække børn så skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove når de sover, ligesom de også må forventes at vågne, fordi de ikke behøver sove mere. Men der er jo aldrig regler uden undtagelse og det gælder også her. Der er helt specielle situationer, hvor det kan være nødvendigt at vække sit barn. Det gælder f.eks. de mindste børn, der kan sove så meget, at de ikke indtager mælk nok og derfor kommer ud af trivsel eller det kan være et barn på jeres drengs alder, der f.eks. sover 6 timer om dagen og 7 ½-8 timer om natten.
Har man et barn der sover på denne måde, så kan det være en idé at vække barnet, for at få skabt en ny og mere hensigtsmæssig rytme. Samlet kan man sige at barnet sover det barnet har behov for, men det er ikke hensigtmæssigt at man sover dagen væk når man er 1 ½ år, for her skal dagen bruges til leg og til at udforske verden.
For mig er der ikke en fast løsning på søvnproblemer, hvordan man løser det afhænger helt af hvad type problem der er tale om og hvad alder og udviklingstrin barnet går igennem. Og det er i min verden helt forkert at køre efter en fast metode og sandsynligvis derfor det ofte heller ikke virker. Derfor er det også helt forkert at sige at "børn skal bare vækkes", sådan hænger tingene ikke sammen. Men det har jeg som sagt skrevet en bog om - også fordi jeg syntes der var behov for en dansk bog på markedet, med udgangspunkt i de problemstillinger danske familier står med og det menneskesyn vi normalt har :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske