Svar: Søvn og amning om natten - 7 mdr.
5. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har kunne bruge nogle af de råd jeg har givet til andre :)
Det vil være rigtig fint, hvis din datter ammes 4 gange i døgnet nu, med den alder hun har - eller tilbydes 4 flasker i døgnet, når du planlægger at trappe over til dette.
Jeg anbefaler normalt at de 4 amninger/flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og det betyder at hun ikke længere skal have mælk formiddag og eftermiddag og heller ikke skal have det om natten.
Der er ingen tvivl om at sygdom og tandfrembrud naturligt har øget hendes søgning mod brystet og det er dejligt at du har kunne amme hende og give hende den ekstra tryghed og trøst i denne periode, men det lyder som om at I er ved at komme ind i en rigtig dum vane, hvor hun er afhængig af brystet for at kunne sove og hvor hun begynder at bruge brystet natten igennem. Det er uhensigtmæssigt for både dig og hende og det er godt du skriver :)
Det er i første omgang vigtigt at hun nu lærer at sove uden brystet før formiddagsluren og hun skal i stedet have et mellemmåltid der. Det vil også være rigtig godt at du nu arbejder på at lægge hende til at sove efter amning, men ikke hvor hun falder i søvn med brystet, men at hun lige registrere hvor hun lægges til at sove. Så hun ikke er afhængig af at have brystet i munden for at falde i søvn.
Og så skal hun undvære brystet fra ca midnat og til næste morgen tidlig. Gerne 5-6 timer (7 timer så er man meget heldig, men det lyder som om at du har været det tidligere .. :)). Det vil være rigtig godt at I sover i hver sin seng, så hun ikke har en fristende mælkebar foran sig. Og hvis hun så vil ammes og tydeligt ikke kan finde ro uden, bliver rigtigt ked af det, så skal du naturligvis lægge hende til. Men det er her rigtig vigtigt at gøre det kortvarigt, så hun igen lærer at sove uden brystet.
Tag hende over til dig og giv brystet, lad hende falde til ro og prøv så at trække brystvorten til dig. I starten søger hun den igen, og hun får den igen, falder til ro og igen trækker du brystvorten væk. Det kan godt være at du skal gøre det 5-7 gange før hun acceptere at falde i søvn uden brystet i munden. Samtidig med at du gøre dette, så skal du holde dine hænder på hendes hofte, vugge hende lidt, holde hendes hænder, kærtegne hende osv. Så hun mærker at du er der og så du stille og roligt får sat disse kærtegn og beroligende ritualer i stedet for brystet. Hun skal altså lære at sove uden brystet og du kan i stedet berolige med dine hænder og nærhed. Og så skal hun tilbage til egen seng igen, så hun igen ikke ligger foran mælkebaren :)
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at koble tremmesengen til forældresengen ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig at det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt. Ved at gøre på denne måde så kan hun sove i egen seng og lære at det er der hun sover, men du kan samtidig ligge i din seng. Du vil kunne berolige hende med dine hænder, kærtegn, beroligende ord med det samme hun viser behov for dig og dermed være heldig at få hende videre i søvnen uden at du behøver amme hende hver gang.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand eller lidt sødmælk af kop som nu
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernappen kan evt. springes over. Det afhænger af om hun kun sover 1 time til middag. Og amningen her skal normalt også væk, men i en periode kan det være okay at du ammer lidt eftermiddag - det er bedre at hun får lidt ekstra mælk her end at hun søger det om natten :)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, forskellige risretter er rigtig godt i denne alder. Suppleres gerne med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30. Tidspunktet varierer efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster eller tilbydes flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Når du vil gå over til flaske, så er det en god idé at gøre det gradvist, så du stille og roligt erstatter en amning af gangen med flaske. Lige nu vil det være fint at bibeholde flaske inden middagsluren og være her opmærksom på at lægge den adskilt fra frokosten. Det giver bedre plads til både mad og mælk men kan også have betydning for at hun begynder at kunne sove en længere middagslur og dermed nøjes med to lure dagligt.
Også sen aften kan du overveje at erstatte med en flaske. Dette fordi mme mætter mere end modermælk og det kan derfor være en hjælp til at komme helt væk fra mælken om natten igen. Flasken kan derudover også gives af far og du kan gå tidligere i seng og far kan sikre hende mæthed nok omkring midnat, hvorefter sandsynligheden for at hun så sover natten igennem er større ...
Med hensyn til dårlig ånde, så kan det skyldes at hun er syg - f.eks. betændte mandler. Det kan dog også sagtens skyldes nedsat stofskifte om morgenen. Måske sover hun meget med åben mund om natten og har derfor dårlig ånde om morgenen.
Det er rigtig vigtigt med en god mundhygiejne og du skal børste de finde tænder som hun er ved at få dagligt - faktisk både morgen og aften. Og du bør også bruge tandpasta. Du kan også børste lidt på tungen, men pas på, for du risikerer at hun synes det er så ubehageligt, at hun ikke vil have børstet tænder - og det går jo ikke.
Danskvand er et andet råd. Hvis du kan få hende til at drikke lidt danskvand eller kan få lov til at rense hendes mund med lidt danskvand, så kan det nogle gange hjælpe. Det er dog svært på så lille et barn ... Hun kan jo ikke finde ud af at skylle munden og det er også begrænset, hvor meget danskvand hun bør drikke :)
Med hensyn til forstoppelse, så er det vigtigt at du giver hende vand af kop til alle måltider og naturligvis sikrer hende væske nok via de 4 amninger eller flasker i døgnet. Det er også vigtigt at maden er varieret sammensat og brug gerne frugtmos som mellemmåltid til at få sat lidt ekstra gang i maven. Giv evt. vand af kop om morgenen i stedet for sødmælk. Lav også gerne grøden på modermælkserstatning i stedet for sødmælk, da sødmælk har ry for at kunne være lidt forstoppende hos nogle børn :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, vi kom langt omkring :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske