Brev:
Store udfordringer med at drikke af kop
5. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Store udfordringer med at drikke af kop
Kære Helen,
Først og fremmest tak for en super brevkasse.
Jeg har en glad dreng som lige er blevet 10 måneder, der generelt trives og vokser fint.
Lidt baggrundsinfo: Han vejede 3400 gram (født 3 ca. 10 kg og omkring 76/77 cm. Da han var 4 måneder stoppede jeg med at amme, da han selv sagde fra og vi gik over til flaske samt skemad fra han var knapt 5 måneder.
Generelt har han taget rigtig godt imod skemaden og spiser godt. Naturligvis er der dage hvor appetitten ikke er så stor, men sådan er det jo for os alle. Han spiser stort set alt, så længe det smager af noget☺ I øjeblikket synes han skeen er meget uinteressant, men tager fint imod alle stykker vi giver med hånden.
Den store udfordring er imidlertid at drikke af kop, hvori min store frustration og oprigtige bekymring består. Jeg har rådført mig med sundhedsplejersker i mit område, som ikke mener der er grund til bekymring, men savner virkelig nogle gode råd og lidt vise ord fra én med erfaring:-)
Kort fortalt startede vi med et lille snapseglas med vand og har efterfølgende prøvet mange forskellige kopper både med og uden tud. I starten var jeg meget fokuseret på ikke at give ham tudekop, da jeg tænkte, at det var en anden teknik og det blot ville gøre det sværere i længden. Men da vandet konsekvent røg ud når han fik det i munden, prøvede vi med tudekop. Det gik lidt bedre i en periode, men generelt er han hverken begejstret for tudekoppen eller almindelig kop. Oftest vender han decideret hovedet væk eller langer ud efter glasset. I en lang periode var vi overbevist om at han ikke brød sig om at få koppen op til munden pga. tandfrembrud (han har allerede 6 tænder), men synes ikke rigtigt det kan blive ved med at være tilfældet. Jeg er temmelig sikker på at han godt kan drikke, han gider bare ikke...
Sagen er den at han snart skal passes og jeg er oprigtigt bekymret for om han får nok væske. Børnepasseren kan jo i sagens natur ikke gå og tilbyde ham vand hele tiden, som han sandsynligvis ikke vil drikke. Til orientering har han tis i sine bleer, men det er kun den om morgenen som er rigtig tung. Farven er for det meste klar gullig og indimellem også mørkere gullig. Han har flere bleer om dagen (ca. 2-4) med afføring, som er ikke er knoldet, men løst, så heri formoder jeg også der er væske.
I dag ser hans rytme ud som følger:
06:00/06.30 Vågner
7:00 Havregrød med banan og vand af alm. kop eller sødmælk.
8.30/9:00 Lidt frugt/yoghurt (lille potion som indimellem spises).
9:00-10: Lur
11:00 Frokost: Rugbrødshapsere eller kartofler mv. med kød med vand af alm. kop
13.30: Flaske MME (150-200 ml)
14:00-15.30/16: Middagslur
16: Lidt frugt/hapsere/grød med vand af tudekop
17.30/17.45: Aftensmad med vand af alm. kop
19.30: Flaske MME ca. 200-235 ml og puttes til natten.
Generelt tilbydes han alm. kop til de 3 store måltider og tudekop til sine mellemmåltider, da disse ikke altid spises ved bordet. Han drikker kun meget få slurke af sit vand før han nægter, og får derfor kun sine to flasker MME + væsken fra den frugt som jeg tilbyder ham (han er meget glad for mandariner)
Da han snart skal passes, ville vi oprindeligt have fjernet hans flaske ved middagstid. Grundet min bekymring for hans væskeindtag, har vi dog besluttet os for at beholde flasken frem til han er ca. 11 måneder. Desuden tror jeg at det vil give ham en vis tryghed i en ny hverdag. Vi overvejer dog at udskifte den med sødmælk, da han så vender sig til den smag og jeg tænker at det bliver nemmere at fjerne den?
Mit spørgsmål går egentlig på hvordan jeg får ham til at acceptere koppen og den bedste fremgangsmåde hertil? Er den bedste fremgangsmåde at lade ham lege med koppen for at blive glad for den, skal det være tudekop eller alm. kop? Alle gode råd modtages☺ Og skal jeg bare acceptere at han bliver ved med at nægte? Og hvor nervøs skal jeg være for at fjerne hans flaske og erstatte den med fx noget yoghurt eller lign.? Kan jeg regne med at han automatisk bliver mere tørstig, når flasken fjernes?
Til din orientering gider han heller ikke rigtigt at drikke vand af sin sutteflaske. Jeg har prøvet saft i en kop en enkelt gang for at se om det var smagen, men det var heller ikke så interessant.
På forhånd tusind tak
Bedste hilsner
Mette