Svar: Store udfordringer med at drikke af kop
5. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I allerede har forsøgt en del, både med snapseglas, almindelig drikkekop og tudkop - og I har også prøvet at give jeres dreng forskellige ting at drikke, for at se om det var smagen ... Det er nogle fine overvejelser og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Som udgangspunkt er det vigtigt at han får sine to flasker indtil han er 12 måneder. Disse to flasker bør indeholde modermælkserstatning og ikke sødmælk! Det er vigtigt at han får mme, fordi det sikrer ham jern nok og forebygger derfor at han får blodmangel i sit andet leveår. Han kan lære at drikke sødmælk af en kop, når han bliver 1 år eller han kan få sødmælk af kop til sin morgen og aftengrød, ved siden af de to flasker dagligt.
Modermælkserstatningen - hvoraf han bør få mindst 400 ml dagligt fra nu og til han som sagt er et år, tilfører ham ud over jern, vitaminer osv. også et vigtigt dagligt væskeindtag. Det er helt naturligt at han har brug for sine flasker for at få væske nok, de fleste børn vil ikke kunne drikke nok af en kop alene :)
Det er rigtigt at hvis du fjerner flaskerne, så vil han naturligt blive mere tørstig, men det gøre desværre ikke nødvendigvis at han så også drikker meget mere af en kop - slet ikke, hvis han har rigtig svært ved at drikke af koppen :) Og da han har tendens til at have gullig urin, så er det rigtig vigtigt at du er opmærksom på hans væskeindtag - hvilket du jo netop er, det er jo derfor du skriver :)
Et snapseglas er ofte godt at starte med, som I har gjort. Og en tudkop er også en god idé. Jeg vil her anbefale jer at forsøge med en helt almindelig gammeldags type, med to hanke og et låg der kan tages af. Der skal ikke være ventil eller andet i koppen, det skal være sådan at væsken løber ud, når koppen tippes.
De to hanke er vigtige fordi du skal prøve at lære ham at holde koppen med begge hænder selv. Det vil være rigtig dejligt for ham at kunne dette og når han nogle gange drejer hovedet og afviser koppen, så er det ikke nødvendigvis fordi han ikke er tørstig eller kan drikke lidt, men fordi han vil selv. Og her er en kop med to hanke rigtig god. I starten skal du lade tuden være på koppen, så han kan styre det, men i takt med at han bliver ældre, så kan du stille og roligt prøve at tage den af og så lære ham at drikke selv uden.
Du kan også prøve at lade ham drikke af en kildevandsflaske, både med og uden tut. Når I er på tur, kan det faktisk være praktisk, hvis han vil drikke af en sådan og det vil en del børn faktisk gerne. Det synes det er sjovt og mere interessant end at drikke af en kop.
En mulighed er også at prøve at lære ham at drikke af et sugerør. Det har jeg faktisk set børn mestre i jeres søns alder og det kan være et forsøg værd. Han lærer det bedst ved at I køber en lille brikjuice og presser lidt op i sugerøret, så han kan smage at det er der og pludselig så drikker. Han skal naturligvis ikke have juice eller saft af brik hver dag, men en gang imellem netop for at sikre ham væske nok og hvis I er på tur, så er det en mulighed.
Og så er der jo det med smagen. Hvis han godt kan lide mandariner, så kan du prøve at lægge lidt mandarinbåde i vandet og lade det afgive lidt smag, så vandet bliver naturligt sjovere at drikke ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske