Svar: Rejse uden barn - 19 mdr.
30. juli 2004
Alder:
19 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er jo altid en individuel beslutning, hvornår ens barn er gammelt nok til at man rejser væk, eller set modsat, til at komme på ferie (det er jo egentlig det din søn skal).
Når man har taget en beslutning om at man vil dette som forældre, så er det vigtigt at barnet er hos nogen som det kender godt, og også nogen som kender barnet, kender soverytme, madvaner osv. Det skal naturligvis være et sted hvor barnet er trygt. Hvis mormor gør det, så er det fint at hun passer jeres dreng.
Jeres dreng vil ikke kunne forholde sig til at I er væk i 15 dage. Han er vandt til at blive passet i dagpleje, men ved at han altid bliver hentet efter eftermiddagsluren eller lignende. Han kan ikke forholde sig til hvorlænge I er væk, om det er to timer, to dage eller to uger, det forstår han ikke. Han er således for lille til at forstå en forklaring om at I kommer hjem på søndag.
Jeg kan ikke garantere at han ikke vil afvise jer, når I kommer hjem. Der kan godt komme en sådan reaktion og det er helt normalt.
I kan hjælpe ham ved at lave et billedalbum, hvor I indsætter billeder af ham, dig, far, huset, bilen hunden, bedsteforældrene osv. alle de ting der er i hans dagligdag og som et eller andet sted fortælle ham at I ikke er forsvundet, men er der stadigvæk. Et billedealbum kan således hjælpe en dreng i hans alder, hvor en telefonopringning og faste aftaler om hvornår man ringer, kan hjælpe større børn.
Held og lykke med ham og god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske