Brev:
Glad om dagen - ked om aftenen
6. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Glad om dagen - ked om aftenen
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet og fortalt dig om, at vores datter er rigtig ked af det om aftenen, og det gør sig desværre stadig gældende.
Meget er dog sket siden sidst. Min egen sundhedsplejerske anbefalede, at hun kom til kiropraktor, for at vi kunne finde ud af, om der var noget i klemme, som kunne forårsage gråden om aftenen. Det viste sig, at hun havde nogle låsninger ved nakke og skulderblad, og dem er der nu blevet løsnet op for. Det hjalp desværre ikke på gråden om aftenen.
Så skiftede vi d-dråberne ud til et andet mærke, som skulle være bedre mod maven, fordi det ikke er baseret på ren kokosolie, men det hjalp heller ikke.
Nu er vi begyndt til zoneterapi, hvor der arbejdes med at løsne op for de ømme muskler ved nakke og skulderblad. Her bemærkede zoneterapeuten at min datter ligger og klemmer sig sammen til den ene side, og det er jo klart, at dette giver mindre plads til tarmene i den side. Hun har også givet soneterapi for at stimulere mave- tarmsystemet, men det resulterer ikke i en hel masse afføring.
Det, vi oplever i dagens løb er, at vi har en meget glad pige om dagen. Hun smiler, pludrer og er særdeles aktiv med kroppen. Allerede fra tre-måneders alderen begyndte hun at rulle fra side til side, og hendes arme og ben spjætter løs.
Hendes søvn er rimelig stabil i løbet af dagen - hun vågner kl. 8, bliver puttet kl. 10. Tager to en halv time på øjet og er igen frisk i et par timer, hvorefter hun igen tager et par timer på øjet. Hun bliver puttet ved at jeg synger en sang, siger nogle bestemte ord og lægger hende i voksiposen med hendes sut og sutteklud. Her falder hun i søvn af sig selv.
Når hun så vågner fra hendes eftermiddagslur er hun lidt mere pivset, og vi forsøger på alle mulige måder at gøre det godt for hende. Her er der forskellige ting, der hjælper i kortere eller længere tid ad gangen; at blive ammet, at blive puslet, at give hende et bad eller at svøbe hende i et tæppe. Efter ca. halvanden time skruer hun meget op for lyden, og nu kan hun stort set ikke afledes længere. Hun giver ikke andre signaler om, at hun skule være træt, men efter et stykke tid på armen i tæppet bliver øjnene ofte meget trætte.
Så kommer vi til putningen, og her er intet som om dagen. Vi kan ikke lægge hende i liften uden, at hun græder rigtig meget, og det ender med, at vi tager hende op igen efter vi forgæves har forsøgt at hjælpe hende til ro. Vi har både prøvet at lade hende falde i søvn i armene først og putte hende med svøbet omkring sig, og vi har også prøvet at putte hende, når hun er træt, men endnu ikke er faldet helt i søvn. Det synes at være et fedt. Hun græder og græder. Nogle gange traver vi frem og tilbage på stuegulvet med en grædende baby i armene svøbt i tæppet og kan slet ikke forstå hvad der sker, når vi har en baby, som er så glad hele dagen.
Har hun mon ondt i nakken og skulderen? Hvorfor er hun så ikke ked i løbet af dagen?
Får hun for lidt at spise? Hun er meget urolig ved brysterne og skælder indimellem ud, når hun ligger og dier. Hun bliver ved med at tage brystet i munden og slippe igen med det samme. Til sidst tager jeg hende fra og for det meste er hun nem at aflede igen herefter. Vi følger hende vægt på vores badevægt, og den svinger en del, men det ser ud som om hun tager 150 - 180 g på om ugen.
Har hun mon ondt i maven? Der kommer kun afføring tidligst en gang om ugen - nogle gange med 14 -15 dages mellemrum. Hun ligger mange gange dagligt og spænder op i kroppen, så hun løfter hele ryggen fra underlaget, samtidigt med, at hun siger aaaammmmrrrrhhh! Altså ligger som en spændt flitsbue og siger den der pressende lyd. Vi har selvfølgelig holdt øje med, om denne adfærd forsvinder, når hun er kommet af med noget, og det gør den ikke. De to sidste dage har hun så pluselig ikke gjort det, men her til morgen på puslebordet, gjorde hun det flere gange.
I går vågnede hun efter kun en times eftermiddagslur, men jeg besluttede mig for at være meget vedholdende i, at hun skulle sove videre. Hun faldt så i søvn, da hendes far gik en tur med barnevognen. Så var det faktisk den bedste aften i lang lang tid. Hun var endda på aktivitetstæppet, for hun var glad som om dagen. Da vi puttede hende var det i voksiposen og efter lidt støtte til at falde i søvn, holdt hun op med at glæde og lå lige så stille og faldt i søvn som om dagen. Så sov hun i hele 4,5 time.
Mine bryster var allerede godt spændte, da jeg kravlede i seng, men hun sov bare videre. Kan det muligvis være den voksipose, der giver hende den følelse af omsluttethed og tryghed, der gør hele forskellen?
Om natten sover hun stort set altid godt. Her putter vi hende i liften efter amning ved midnatstid og igen ved 5 tiden om morgenen. Hun sover fint videre uden at være svøbt.
Vi er begge forældre ved at være godt frusterede på hendes vegne. Vi vil så gerne gøre det godt for hende, og det ville være skønt at have en baby om aftenen, som var glad som om dagen.
Hvad tænker du om min fortælling? Er der mon noget vi overser?
Hilsen