Svar: Natterod - 12 mdr.
6. januar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
Det er bestemt ikke en dårlig vane at putte med sine børn - det skal man gøre! :) Og netop når jeres søn begynder i institution vil han have ekstra meget behov for at mærke dig nær ham, så han fornemmer at du er der, at du ikke forsvinder, at han ikke er ladt alene i verden :)
Det lyder for mig som om at jeres dreng har det jeg kalder for "vanebetinget afbrudt søvn". Dette opstår, når man som forældre gentagende gange, kommer til at give barnet sutten. Ofte starter det med at barnet får sutten, når det skal sove. Det første stykke tid, så har børn brug for stillingsskift, brug for at få dynen omkring sig igen, fordi de har sparket den af og hver gang man som forældre hjælper barnet med dette så giver man per automatik også sutten i munden på barnet.
Det betyder at man kan komme ind i en vane, hvor barnet bliver afhængig af at have sin sut i munden for at kunne sove. Ikke bare for at kunne falde i søvn, men også for at kunne komme videre i søvnen om natten.
Det er sådan at når vi sover så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemuskulaturen og dermed falder sutten ud af munden. Vi veksler hele tiden mellem at sove let og sove dybt og derfor vil sutten naturligt falde ud af munden i løbet af natten. Men det er vigtigt at kunne komme videre i søvnens forskellige stadier uden afhængighed af sut, for ellers så sker det at man som forældre skal op en gang i timen for at give barnet sutten i munden ..
Når man kommer ind i denne vane, hvor barnet får sutten hver gang, så lærer barnet at mor og far kommer med sutten og at barnet ikke kan sove uden at have en sut i munden. Barnet lærer derfor også at vågne hver gang sutter falder ud af munden - og det er det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... Jeres søn har altså lært at han skal vågne hver time, for at få sutten, han vågner hver gang den tabes i visheden om at I putter den i munden på ham.
Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane... :)
Det vil være en rigtig god idé at starte med at lære ham at få sutten i hånden om dagen. I skal konsekvent give ham sutten i hånden og så skal han selv komme den i munden.
Derefter vil det være rigtig fint at forsøge med flere sutter i sengen og så arbejde på at han om natten lærer at søge efter den og igen selv komme den i munden. I skal altså direkte tage hans hånd om natten, føre den rundt i sengen, så han mærker og finder en sut og han skal selv tage den i munden.
I kan også prøve at komme sutten på en sutteklud, fordi det kan være lettere at finde kluden, end at finde en sut, men stadig skal han også hjælpes med at lede efter kluden og finde den og selv putte den i munden :)
Det handler altså meget om at I får ham gjort selvhjulpen på dette punkt, så I ikke behøver levere denne service om natten .. Allerbedst er det naturligvis hvis han kunne lære at omme videre i søvnen uden at få sutten i munden, men i stedet med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv. Især beroligende ord kan være rigtig gode fordi de kan siges på afstand. Du kan blive liggende i din seng og når han rumsterer rundt, vågner lidt op osv. så kan du sige "ssshh-sssshhh" eller lignende og så registrerer han at alt er som da han faldt i søvn og kommer videre i søvnen :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske