Svar: Letmælk og salt
6. januar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
Det anbefales at give letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen i alderen 1-3 år. Og først fra ca. 3 års alderen gives de fedtfattige produkter som mini-mælk, kærnemælk og skummetmælk.
Det handler om fedtindholdet. Jeres dreng har stadig brug for at få lidt ekstra fedt til at vokse af og få energi nok. Han spiser naturligt mindre nu end tidligere, appetitten er ikke helt så stor og lysten til at smage og putte alt i munden forsvinder og han vil naturligt det næste stykke tid spise mere selektivt. Og mælk med fedtindhold på 1,5% er derfor godt for ham at få, det giver ham lidt ekstra energi :)
Med hensyn til salt så må han fra 1 års alderen godt får lidt let saltet mad og kan I princippet spise som I andre. MEN, I bør være opmærksomme på om I salter for meget. For vi voksne har tendens til at spise alt for meget salt og har vænnet os til at maden skal smage meget salt og vores saltforbrug skal generelt sættes ned.
Fødevarestyrelsen har undersøgt Danskernes saltforbrug og mænd får i gennemsnit 9-11 g salt dagligt hvilket svarer til ca. 2 teskefulde og kvinder ca. 7-8 g, hvilket svarer til ca. 1½ teskefuld. Det anbefales at saltindtaget bliver skåret ned til 5-6 gram dagligt, hvilket svarer til ca. 1 tsk. salt.
For meget salt kan give forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og blodpropper, mavekræft, knogleskørhed og nyresten.
Problemet opstår ofte fordi vores fødevarer generelt indeholder salt. Det er altså ikke kun et spørgsmål om hvad vi selv tilsætter den varme mad om aftenen, men det handler om at vi generelt får salt via de fødevarer vi køber: f.eks. bacon, pulversovse, skinke, oliven, spegepølse, røget kød og fisk, bouillon, soltørrede tomater, franske kartofler, brød, pizza, færdigretter, pølser, ketchup, mayonnaise og andre sovse og dressinger, morgenmadsprodukter, ost osv. osv. Mange helt almindelige fødevarer indeholder salt og vi indtager derfor masser af salt uden at tænke over det.
Så ja - jeres dreng må gerne fra 1 års alderen spise mere eller mindre som I andre, men det er stadig en rigtig god idé at medtænke saltindholdet. Ikke kun hans, men også hvor meget salt I andre spiser :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske