Brev:
Ernæring samt søvn
6. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Ernæring samt søvn
Hej Helen.
Jeg har brug for lidt hjælp i forhold til kost og søvn.
Filippa er en sund og rask pige der trives på 6 mdr. Hun ligger lige over den normal kurv hvad angår vægt og højde 7.8 kg og 67 cm.. Filippa blev ammet til hun var 4 mdr. hvor hun selv sagde fra. På det tidspunkt havde hun også fået 2 tænder. Jeg påbegyndt derefter at give hende grød og supplerede med MME. Dette gik fin i starten og hun var meget ivrig efter at få grød.
Min egen sundhedsplejerske forslog at jeg gav grød X 2, middag kl .12 og sen eftermiddag kl 17. Ifølge hende skulle Filippa spise alt det hun ønskede for derved at undgå, at hun små spiste dagen lang. Det resulterede i, at Filippa ikke fik ret meget MME, da hun spiste sig mæt i grød. Samtidig sov Filippa meget uroligt om natten. En dag så således ud.
Kl . 7.30 står vi op
kl .10 puttes og 150 MME
KL 12 vågner hun og får 1 portion grød ( ca 2-3 dl)samt vand af kop
Kl 14. 50 ml MME
Kl 16. Vågner hun
Kl 17. Får hun 1 portion grød/ mos( ca 2 dl) samt vand af kop
Kl 19. Lægges til natten 100 ML MME
KL 20 Vågner hun igen og her kæmper vi 2 timer med at få hende til at sov.
Kl 22 Sover hun igen
Kl 01 150 ml MME
Resten af natten sov hun meget uroligt og vi måtte putte og give sut 1 gang i time
kl 04-05 gives 50 -100 ml MME.
Min tanke var, at den dårlige nattesøvn kunne skyldes for meget grød til natten. Derfor valgte jeg for to uger siden at følge din plan som er beskrevet i din bog Helens bog om børn og mad… S 53.
Men nu er Filippa slet ikke interesseret i grød. Det opleves som om, at hun ikke når at blive sulten mellem alle de små måltider. Filippa sover stadigvæk uroligt om natten og nu også om dagen. Samtidig med at hun er blevet mere irritabel.
Dagene ser sådan ud nu.
Kl 07.30. vi står op og hun får en halv portion grød
Kl. 10 hun puttes og får 150 ml MME
Kl 11. vågner hun
Kl 12 Gives ½ portion grønsags mos eller grød. (Max 6 små skefulde hvor jeg presser lidt på)
Kl 13.30. 100 ml MME og hun puttes
KL 15 vågner hun og får 150 ML MME
KL 16.30 powernap
Kl 17. Hun vækkes
Kl 17.30 ½ portion grønsags mos. Det bliver ofte kun til 5 skefulde.
Kl 19.30 – 20 ligges hun til natten. 200 ml MME
Kl 23 vågner hun og får 150 MME og sover hurtigt igen.
Fra o1 -04 puttes hun ofte i forskellige stillinger og får ofte sut.
Kl 04 150 ml MME.
Powernappe gør, at vi kan ligge hende senere og undgår således at kæmpe med hende i to timer som fremgår af den første dagsrytme.
Mine spørgsmål.
1. Hvordan kan en dagsplan se ud for Filippa i forhold til kost og MME.
2. Er tiden ved at være inde til, at hun sover på eget værelse? Jeg tænker på, om hun selv vil falde i søvn om natten, når hun er færdig med at rode rundt. Måske vi vækker hinanden ved at sove i samme rum?
Glæder mig til at høre dit svar.
Kærligst Trine