Svar: Skimmeloste
6. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Hmmm .. der er ikke lige nogle faste retningslinjer omkring skimmelost og småbørn. Men, som udgangspunkt er det jo fint at børn spiser ost. Ost er en god kilde til kalk og ost kan indgå som del af en varieret kost.
Ligeomkring skimmelost, så er der dog lidt tanker at overveje. Det er sådan at der i bløde oste, som er fremstillet af upasteuriseret mælk, kan være bakterien listeria monocytogenes. Denne bakterie findes overalt i miljøet og derfor også i mange råvarer. Den vokser fint ved køleskabstemperatur og de fleste af os spiser den med mellemrum - uden at blive syge af det. Men gravide skal blandt andet undgå smitte med Listeria - og jeg kunne forestille mig at man også ville sige at småbørn ikke skal indtage større mængder skimmelost ...
En del udenlandske oste er upasteuriserede og det er især udenlandsk ost, som man skal være påpasselig med. Der er enkelte gårde i Danmark som har fået dispensation fra Fødevarestyrelsen om at de må lave ost af upasteuriseret mælk, men det er ikke oste, som findes i den normale dagligvarehandel og der er i Danmark en lovgivning omkring netop denne problematik. I følge loven skal man i Danmark bruge pasteuriseret mælk til ost og derfor burde du med en vis ro i sindet kunne købe en dansk produceret skimmelost og også give den til din datter.
En dansk ost, lavet af pasteuriseret mælk burde ikke indeholde listeria moncytogenes og burde derfor være sikker for også småbørn at spise. Det er mit bud, men som sagt savner også jeg lidt regler lige netop på dette område. Du er naturligvis velkommen til at kontakte Fødevarestyrelsen og høre om de har andre retningslinjer. I givet fald vil jeg meget gerne høre det og lægge det på siden - så kan vi alle blive lidt klogere :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske