Brev:
Putte mad i munden selv?
6. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Putte mad i munden selv?
Hej Helen
Min søn på 6,5 måned trives super fint og er blevet rigtig dygtig til at spise skemad. Jeg har købt din bog om mad og laver til hver skemåltid agurk, gulerodsstav, rugbrødsbjælke eller lign. Han synes det er rigtig spændende og det går også bedst med at tage skemaden når han har noget til at aktivere hænderne. Det har jeg nu gjort i godt en måned og en gang har han sat fået guleroden i munden.
Hvis vi tager fx en gulerod og holder den synes han den er dejlig at gumle på. Legetøjet putter han heller ikke i munden ret ofte. Han har nogle få ting han gumler lidt på, men ikke noget særligt. Vi spiser 3 måltider sammen og han sidder så han kan se os begge, men det er ligesom det ikke inspirerer ham til at putte noget i munden, for det gør vi jo for ham og det passer ham glimrende. Fingrene kommer tilgengæld ofte i munden når vi leger, men sidder han og har fået lov at splatte noget mad ud på bordet kommer de ikke i munden. Det virker som om han er meget interesseret i maden og får altid lov at lege med det. Regel nr. 1 er det SKAL være hyggeligt at spise (har set alt for mange eksempler på det modsatte). Jeg ved godt man ikke må sammenligne og skal være tålmodig med de 5 andre børn i mødregruppen kan selv holde og gumler løs.
Har du et bud på hvorfor han slet ikke har et "gumlebehov"? Og kan jeg gøre noget anderledes?
Tak for super god brevkasse :)