Svar: Putte mad i munden selv?
6. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og rigtig dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og mad og er glad for den :)
Nogle børn er ikke ret glade for at putte mad eller ting i munden, men vil gerne sutte løs, hvis vi holder maden for dem. Ofte er det et spørgsmål om at finde noget, som barnet synes er så lækkert, at barnet simpelthen ikke kan lade være med at føre hånden til munden og sutte, når det får muligheden ...
Prøv derfor at give din dreng f.eks. en appelsinbåd, lad ham sutte på den og blive interesseret i den og når han tydeligt har lyst til at sutte, så giv ham den i hånden og hjælp ham med at føre hånden til munden og finde ud af, at han godt kan selv.
Det kan også nogle gange handle om, at han har svært ved at holde om det du giver ham, taber det og bliver frustreret og så er det jo lidt lettere, hvis du gør det for ham. Her kan det være en rigtig god idé at give ham en agurkering på tommelfingeren, fordi han så bedre kan holde fast på den uden at tabe den. Da han gerne vil sutte på sine fingre, så kan det være en måde at han bliver opmærksom på agurken og derfor pludselig finder ud af at det at få noget i hånden faktisk er ret interessant og kan være ret lækkert :)
Der er naturligvis børn, som ikke putter i munden og som ikke vil smage, gumle osv. fordi de har brug for at få stimuleret deres mundmotorik. Det kan være børn der er født for tidligt, men det kan også bare være et barn, der har brug for at få stimuleret sin mund lidt ekstra. Nogle børn vægrer sig også mod at putte i munden - faktisk ikke fordi de ikke vil smage og gumle, men fordi de ikke bryder sig om at holde noget i hånden. Altså vil der ikke være tale om et mundmotorisk problem, men snarere om at barnet har det svært med følelse/berøring, - det der også hedder sanseintegrationsproblem. Hvis dette kunne være tilfældet hos jer, så kan en dygtig ergoterapeut med speciale netop i sanseintegration være en mulighed for jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske