Svar: At gå skævt
6. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Man er nødt til at se jeres datters fødder og se hvordan hun går, for at kunne vurdere om det er normal indaddrejning hun har af sin fod, eller om det er noget man vil vælge at gøre noget ved.
Nogle børn fødes med en indaddrejet fod og man ved ikke helt hvorfor, måske skyldes det manglende plads i livmoderen eller måden barnet har ligget på derinde. Man vil normalt kunne se det, når man ser på barnets fødder imens barnet ligger ned - foden vil tydeligt dreje ind mod midten. Det fleste spædbørn bliver tjekket af en læge og under denne undersøgelse, så ses også på barnets fødder. Lægen vil normalt tage fat om barnets fod og hæl og tjekke at man med lethed kan rette foden op. Hvis man kan det, så ser man tiden an og problemet vil normalt gå over af sig selv.
Da jeres datter nu er 15 måneder gammel og går mere og mere omkring, så er det naturligt at I nu er ekstra opmærksomme på, hvordan hendes fodstilling er og jeg synes det er en god idé at få lægen til at vurdere det. Altid hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt. Jo ældre hun bliver, jo mere hun vokser, jo mere stive bliver hendes sener naturligt også og jo sværere kan det være at rette foden op, hvis det viser sig nødvendigt.
Børn med en indaddrejet fod, vil ofte få ødelagt deres fodtøj meget hurtigt. Når foden sættes ned i skoen vil hælen presse sig mod hælkappen som ofte bliver skæv. Derfor er det relevant at vælge sko, med ekstra støtte om barnets fod og hæl. Prøv at lægge mærke til om hun også drejer foden indad, når hun har sko på eller om skoen faktisk hjælper hende til at "gå rigtigt".
Børn kan også dreje ind på fødderne fordi de har problemer i deres hofte. Foden drejes simpelthen indad, fordi lårbenshovedet derved hviler bedre i hofteskålen. Også dette skal diagnosticeres af en læge og det vil normalt gå over i takt med at barnet vokser - men igen, det skal undersøges og man skal holde øje, så barnet ikke senere hen får hofteproblemer.
Måske vil jeres datter vokse fra det, men jeg synes det er en god idé lige at få lægen til at vurdere det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske