Svar: ACD dråber / D dråber
6. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Det er rigtigt frustrerende og synd for jer, at jeres dreng skal døje så meget med maveproblemer, men forhåbentlig vokser han fra det snart ...
Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn får dagligt tilskud af D-vitamin til de er 2 år gamle, også selvom de ernærnæres med modermælkserstatning. Og det er derfor også min anbefaling :)
Faktisk vil jeg anbefale jer at gå tilbage og forsøge med D-dråber igen, uden A og C vitamin. Det anbefales ikke mere at man skifter til ACD dråber, af risiko for at barnet får for meget A-vitamin. ACD dråber er til fortidligt fødte børn.
Der findes forskellige producenter af D-vitamin og det kan være opslæmmet i forskellige typer af olie, alt efter hvad produkt I køber, så prøv med et andet og se om ikke jeres dreng tåler dette fint. Prøv også at give ham d-dråberne sammen med lidt frugtmos eller lidt mælk på en ske, så han ikke får det rent ned i maven, men får det opblandet :)
D-vitamin anbefales fordi det har betydning for jeres drengs vækst. Det har betydning for optagelsen af calcium (kalk) og hvis man ikke får D-vitamin nok, så vil det kunne medføre nedsat knoglemineralisering og efterfølgende rakitis (Engelsk syge). Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, men spæd og småbørn bør ikke opholde sig i direkte sol, hvorfor det er nødvendigt med et tilskud for at forebygge D-vitaminmangel. Og med den årstid vi har og på de breddegarder vi bor, så får vi ikke D-vitamin nok ...
Så det er vigtigt at han får det - men prøv at finde et andet produkt. I kan købe D-vitamin på apoteket, i Matas, i større Supermarkeder, i forskellige helsekostbutikker osv. I er nødt til at forsøge jer lidt frem. Måske er du i mødregruppe og kan få lov til at prøve en af dem de andre mødre har købt ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske