Brev:
Vågner efter en halv time om aftenen
7. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Vågner efter en halv time om aftenen
Hej Helen
Min datter er 6 1/2 måned og glad og tilfreds. Vi er begyndt på skemad (grød og mos) som vi tilbyder tre gange dagligt. Det svinger lidt, hvor meget hun spiser - nogle gange næsten intet - andre gange 10-15 skefulde. Jeg ammer hende.
Da hun var helt lille, var hun svær at få til ro og vi købte en slyngevugge, som vi har brugt meget. Nu sover hun om dagen i barnevognen udenfor og vi bruger kun vuggen om aftenen, når hun skal falde i søvn. Vi er, som det er i øjeblikket, nødt til at gøre noget aktivt når hun skal falde i søvn (amme, vippe med barnevognen eller svinge slyngevuggen). I øjeblikket sover hun godt om dagen. En formiddagslur og en eftermiddagslur på et par timer hver. Vi har indført en aftenrutine for nogle måneder siden, som hedder at hun kommer i bad kl. 19.15, får natdragt på, læser en bog, synger en sang og så ammer med lyset slukket. Herefter kommer hun i slyngevuggen og bliver svinget ganske kort tid og vi ved godt, at vi ikke kan svinge hende i den de næste 18 år, men det er ikke det største problem lige nu. Efter præcis en halv time vågner hun og græder helt ulykkeligt. Hun virker træt og har røde kinder. Vi forsøger at få hende til at sove ved at svinge videre, men det hjælper ikke (det skal siges at vuggen hænger i stuen, hvor der er lys og ofte er fjernsyn tændt - på lav lyd). Derfor tager vi hende op og så er hun vågen de næste 2-3 timer, før vi igen kan lægge hende til at sove.
Vi vil gerne vide, om du tror det blot er en fase/periode, vi skal igennem og så kommer det af sig selv at hun ikke vågner, eller om vi aktivt skal/kan gøre noget for at hjælpe hende videre efter den halve time?
Blot til info: Om natten vågner hun også tit. Jeg sover sammen med hende og ammer hende i søvn, når hun vågner. Jeg forsøger i øjeblikket at arbejde med at vænne hende til at falde i søvn uden brystvorten i munden og lægger mig derefter over i den anden side af sengen. Vi vil gerne med tiden have hende i egen seng, men vi forsøger at gøre det gradvist, så vi ikke skal igennem en masse grådanfald.
Venlig hilsen
Joanna