Brev:
Hvordan putter vi om aftenen og natten?
7. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Hvordan putter vi om aftenen og natten?
Hej Helen!
Håber, du kan hjælpe med nogle tanker omkring vores lille pige på snart 14 uger og hendes søvn!
Som sagt har vi Vigga på næsten 14 uger - skøn, smilende, pludrende pige. Født til tiden, lidt lille (2530g) dog - og vi var indlagt i 14 dg efter fødslen bl.a. pga. gulsot, stofskifte osv - men er ovre alt det nu, og hun trives og udvikler sig som hun skal!
Det er selvfølgelig overvældende som førstegangsforældre det hele - og vi river os jo tit i håret og aner ikke hvad vi skal gøre. Hendes søvnmønster og hvordan vi putter hende, er dog det der fylder mest i os. De fleste dage sover hun gennemsnitlig tre lure om dagen i barnevognen ude (afh af vejr, mørke og tidspunkt på dagen), som du også snakker om i din bog - nogengange kan hun sove i 3 timer - andre gange vågner hun efter 25 min og vi må tage hende op, efter forsøg med at rokke og trøste. Jeg ammer (hun får kun ved mig) når hun vågner efter lur og inden hun skal ud igen, og hun er vågen ca. 1½-2½ t mellem sine lure, hvor vi leger, synger osv.
Om dagen når hun puttes går det som regel fint - hun spiser ved mig, jeg putter hende i voksi-posen - og nogengange sover hun med det samme - andre gange traver vi op og ned af gulvet med posen indtil hun sover (det er nu lidt tungt efterhånden). Hvad tænker du om den rytme?
Aftenerne er lige præcis som du skriver om for alderen - rodede, klatsøvn- og spiseri. Hun er træt hele aftenen - men vi kan ikke får hende til at sove rigtig. Vi putter hende stadig i posen og stiller hende så ind i vuggen i soveværelset - men hun sover altså bedst i barnevognen desværre... - så det blir max til ½ t ad gangen om aftenen. Hvis hun er vågen er hun inde hos os i stuen om aftenen - er det ik ok?
Vi praktiserer ik decideret "at putte til natten" sådan ved 19-tiden - som jeg kan læse at andre gør... Bør vi gøre det? Eller hvornår gør man det? Det sværeste er når vi så skal i seng og hun er vågen. Hvis hun er ved at være træt omkring 22.00 fx - så ammer jeg hende siddende i sengen (har prøvet liggende på siden - men det fungerer ikke) - og så har jeg førhen kunnet putte hende i voksiposen i vuggen når hun var faldet i søvn ved brystet - men pt kan jeg næsten slet ikke "lægge hende fra mig" - hun er så følsom overfor det skift - uanset hvor meget jeg prøver at finde det rigtige tidspunkt - hvor hun ikke er helt faldet i søvn, men er træt nok osv, bruger overgangsklud, holder i hånden og med tyngde på hende osv. (Hun bruger desværre ikke sut!)
De to sidste nætter har vi prøvet at stille soveposen imellem os i sengen - men det er selve skiftet der er svært - uanset om det er 10 cm ned i posen - eller 30 cm over i vuggen. Hvad gør vi? Skal vi acceptere at sådan er det bare nu - og håbe på bedre tider, og bide i det sure æble - og hun sover på mit bryst hele natten halvt med brystvorten i munden - eller? (Hvilket er hårdt for min krop og min søvn...)
Vi ville gerne have sengen selv, da jeg i forvejen sover meget let - men måske er det bare sådan det er nu? Hvad tænker du?
Hilsen Appelone