Svar: Hvordan putter vi om aftenen og natten?
7. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Appelone
Tak for dit brev og velkommen til :) dejligt at høre at du har læst min bog om børn og søvn og at du kan se at det jeg skriver passer ... :) Det lyder også som om at jeres dage går fint og at rytmen om dagen fungerer godt.
Jeres datter her som du har læst en alder lige nu, hvor hun naturligt er meget vågen om aftenen og søger jer rigtig meget. Hun har brug for at være med, brug for at være aktiv, vågen, opleve. Nogle gange skal I pludre, lege lidt og andre gange skal hun bare have lov til at kikke og bare være i nærheden. Hun vil søge brystet ofte, dette fordi din mælk om aftenen er meget koncentreret og det betyder at hun ved at spise hos dig meget hyppigt, får små mængder koncentreret mælk og dermed ekstra mæthed til at kunne sove, når hun så puttes til natten - og ja det kan sagtens være at det først er kl 22 .. når I voksne går i seng og det er helt okay :)
I skal medtænke at hun måske er ved at være så stor nu at hun har brug for at få mælkemængden sat lidt op. Det kan derfor være en rigtig god idé at arbejde på at hun om dagen tilbydes mælk fra begge bryster imellem sine lure. Det vil være fint at du ammer fra det ene bryst når hun vågner af en lur og derefter leger I, pludrer I osv. og så skifter du hende, putter hende evt. i voksiposen og ammer hende så fra modsatte bryst. Det kan være en fordel at amme hende efter hun er puttet i voksiposen, fordi det hjælper hende til at koble bedre fra overfor omverdenen og alt hvad der sker, med den alder hun har lige nu.
Det er en god idé, hvis hun kan sove i sin egen seng. Evt. koblet til jeres seng. Det kan være en idé at tage tremmerne af den ene side af tremmesengen og sætte hendes og din seng sammen, så de står ved siden af hinanden. Det kan lære hende at være i egen seng og du har samtidig mulighed for at lægge en hånd på hende, berolige og kærtegne, uden at du behøver stige ud af din seng.
Du skriver at du har forsøgt at ligge ned og amme og at det ikke rigtig fungerer. Nogle gange fungerer det bare ikke og så er det sådan, men det kan faktisk være en god idé .. Hvis du har et stort blødt bryst og problemet er at brystet borer sig ned i madrassen og hun derfor ikke kan få ordentligt fat, så kan det være en idé at lægge en stofble ind under brystet, for at løfte det lidt op ...
Når du har ammet hende, kan du trække dig væk fra hende eller stille forsøge at skubbe hende over i hendes seng, så hun ikke bliver løftet eller båret for meget rundt, men nærmest får lov til at sove videre der hvor hun er faldet i søvn. Du kan naturligvis også amme siddende og så lægge hende over. Prøv at flytte hende fra din favn inden hun falder helt i søvn, så hun lige registrerer hvor hun bliver lagt med tydeligt er træt nok til at sove videre, med dine hænder og nærhed.
Ekstra mælk i løbet af dagen, svøbe hende i voksiposen eller i dyne eller måske et gammeldags svøb (afhænger af hvor fysisk stor hun er blevet) og så blive flyttet forsigtigt fra favn og ned i sengen, hvor hun skal sove - godt fyldt op med mælk i maven. Overgangsklud med fra amningen og ned i seng, evt en sut .. og så hjælp til at blive lullet videre i søvnen med beroligende hænder.
Måske kan du også gøre det at du ammer hende rigtig godt og derefter giver hende til far, for at se om han kan få hende til at falde til ro og sove evt. med en sut og overgangsklud. Far dufter ikke af mælk og kan derfor godt have en beroligende virkning på hende ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske