Brev:
Hård mave - hvad kan det skyldes?
7. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Hård mave - hvad kan det skyldes?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang. min søn, som døjer meget ofte med hård mave. Jeg er nemlig meget i tvivl om, hvad det skyldes, og jeg tænkte du måske har et bud.
Han har lige siden han startede på fast føde, haft en forholdsvis fast afføring, sådan lidt modellervoksagtig. Men jeg synes, at den især den sidste måneds tid har været ekstra hård.
Han sidder ofte og bliver helt rød i hovedet, når han presser, men det er dog sjældent, at han ser ud til at have ondt over det. Men disse presninger ender for det meste ud i en lille hård knold.
Så kan der indimellem godt være en enkelt dag, hvor afføringen er helt blød, hvorefter den vender tilbage til modellervoks eller den hårde knold-model igen.
Jeg var til lægen med ham for nogle uger siden, hvor lægen mærkede på maven, og der var ikke noget at mærke på hans mave. Den var fint blød. Han sagde dog at vi kunne prøve lidt lactolose, som vi gjorde. Han fik 10 ml om dagen (han vejer 11,5 kilo) og efter en uge, var der stadig ingen ændring. Vi trappede op med 2,5 ml, hvilket dog resulterede i at han om natten begyndte at kaste op. Så vi droppede lactolosen igen. (Det skal dog siges, at det kan have været maveinfluenza han havde, der havde bare ikke rigtig været nogle tegn på det).
Jeg går og gruer over, hvad der kan give ham så hård mave. Han drikker forholdsvist meget vand, og spiser havregrød, rugbrød og masser af grøntsager og kød om aftenen. Vi er selvfølgelig ved at prøve at trappe op med mere sødmælk og ned med amningen, men det er ikke mere end max 2 glas om dagen, og så i havregrød og evt. i aftensmad.
Har du nogle bud på, hvad det kan være og hvad vi evt. kan gøre?
...og skal jeg overhovedet være så bekymret, så længe han kommer af med lidt og ikke ser ud til at have ondt over det?
Mange tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Anne