Svar: Mælk, når far har barsel
8. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære madmor
Dejligt at høre at du er glad for min bog om børn og mad og at den flittigt bliver brugt :)
De tre amninger din datter har brug for i 8-9 måneders alderen kan fint ligge tidlig morgen, aften og sen aften. Du må gerne amme her, så hun stadig får størstedelen af sit mælkebehov dækket hos dig og du vil stadig kunne få lidt sammenhængende nattesøvn, hvis hun og du kan sove fra midnat og til kl 06 .. Det kan godt fungere :)
Inden middagsluren kan far give hende lidt mælk af en kop. Det kan være udmalket modermælk, det kan være modermælkserstatning eller det kan være lidt sødmælk. Far må gerne lune det lidt så det minder lidt mere om den mælk hun er vant til at få og hun kan sammen med mælken også få lidt bananmos. Det gør at det mætter lidt ekstra inden hun så puttes til middagslur.
Koppen I vælger kan være en børnekop med to hanke, så hun selv med tiden kan lære at holde den, den må gerne have en tut, som en gammeldags tudkop/væltekop, så hun er sikker på at få lidt mælk indenbords og det hele ikke ryger ved siden af.
Far kan også prøve med en flaske, den kan indeholde modermælk eller modermælkserstatning. Det kan godt være at hun vil acceptere flasken, når mor ikke er hjemme og amning derfor er udelukket. Far og datter skal jo alligevel have skabt et nyt putteritual der fungerer for dem og her accepteres flasken faktisk nogle gange. Får hun flaske inden middagsluren behøver hun principielt kun to amninger, når du er hjemme. Men som sagt, så er det også helt okay at hun får lidt lun mælk af en kop og at du så ammer de tre gange aften, sen aften og tidlig morgen :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske