Brev:
Falde i søvn selv og 2 forskellige putteritualer
8. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Falde i søvn selv og 2 forskellige putteritualer
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar, - hele problematikken omkring ammestop og MME løste sig selv, idet hans far fandt ud af at putte blommemos som han elsker i MME, så ville han drikke det og efter et par uger kunne vi tage blommemosen væk :) og jeg kunne stoppe med at amme fuldstændig udramatisk. Det viste sig også at mit for lave stofskifte var blevet alt for lavt, hvilket kan forklare hvorfor jeg ikke havde mælk nok til at han blev mæt hos mig.
Alt i alt er han fortsat en nem, glad og aktiv dreng. Men jeg har brug for et råd omkring at lære ham at falde i søvn selv på en god måde uden for meget gråd. Det tager for tiden lang tid for ham at falde i søvn, 30min til halvanden time. Og det tager længere tid at putte ham for mig end for hans far.
Han har aldrig haft nemt ved at falde i søvn, selv som lille baby var det ofte nødvendigt at hænge en stofble for barnevognen og lukke af for indtrykkene. Kun i viklen, som vi bar ham meget i, sov han helt nemt. Men når han så sover, så sover han godt og stabilt, vågner kun og kalder hvis han har drømt eller alle sutterne er forsvundet.
Han bliver puttet om aftenen ca 1930, og sover så kl 20 - 2030. Omkring midnat når vi går i seng får en flaske igen og sover så til kl 8 og får morgenmad, leger til han igen bliver puttet kl 10, hvor han har røde øjne og gaber. Sover så 30-60 minutter senere i ca 1 time. Og så sover han igen en time i barnevognen om eftermiddagen fra ca kl 15. Men det skal siges at især eftermiddagsluren kan være tidligere eller senere. Og at han han netop i de sidste 14 dage har rykket sin rytme til en times tid senere. Men som det er nu passer os godt, bare han kunne falde i søvn.
Vi har et putteritual som indebærer at får nattøj på, gå rundt i lejligheden og sige godnat til alt muligt, så får han en godnathistorie med en bog og derefter en flaske. Hvis han er meget træt kan det ske at han falder i søvn over flasken i vores arme. Men normalt bliver han derefter lagt over i sin seng som står hos os, og får en godnatsang. Det er hyggeligt og en dejlig afslutning på dagen.
Men så begynder teatret. Måske er han ikke så træt, og mosler fornøjet rundt i sengen og leger med sovedyr og hvad der ellers er. Det er helt fint, hvis bare han så kunne finde ro når det er tid.
Og selv om han er træt finder han sjældent ro med det samme, men mosler lidt mindre fornøjet rundt. Strategien har være at sidde hos ham og når han så bliver træt, at putte ham og synge vuggevise og stryge ham over panden til han falder i søvn. Vi prøver at undgå at tage ham op, men hvis han bliver rigtig træt og begynder at falde og slå sig er det nogen gange det eneste der er at gøre.
Hans far har det fint med den metode, men jeg har simpelthen ikke temperament til at sidde i over en halv time og synge vuggeviser. Hvis han er i godt humør går jeg ud indtil jeg kan høre at han bliver ked af det. Så går jeg ind, og hvis han stadig ikke er klar til at sove, går jeg igen. Men selv når han er træt, og ligger ned, og øjnene falder i, kan det ske indtil flere gange at han alligevel får kæmpet sig ud af søvnen og sætter sig op. Og selv om jeg går ud og kommer igen, hvilket jeg har det helt fint med, - den sidste fase, selve det at falde i søvn kan han simpelthen ikke selv.
Da han var omkring 7 måneder havde vi faktisk fået ham lært at falde i søvn selv. Men så fandt han ud af at rejse sig op i sengen, og indtil han så lærte af at komme ned igen, var det forfærdeligt. Han faldt og slog sig, ville ikke blive liggende, rejste sig nærmest op i søvne. Det er meget bedre nu, men siden har vi ikke fundet en metode hvor han kan lægge sig ned og lade søvnen komme.
Som sagt er det mest mit problem, derfor også mit andet spørgsmål, - kan han med sine 10 måneder finde ud af at have 2 forskellige "putteritualer"? For når hans far er tilfreds med situationen, så skal han jo ikke ændre noget. Men jeg vil gerne have et råd til at lære ham at falde i søvn selv, for jeg synes det er vigtigt at kunne, for os begge 2:)
Mange tak for din opmærksomhed, og tålmodighed med min lange email.
Kuroneko