Svar: Sønvproblem
8. januar 2012
Alder:
23 mdr.
Kære Isabellas mor
Som jeg læser dit brev, så har Isabella lært at sidde op, når hun skal falde i søvn og hun lyder også til at falde i søvn mere eller mindre i dine arme. Det har naturligt være rart for hende at være siddende, fordi trykket i ørerne så har været mindre og hun har derved haft mindre smerter og har sovet bedre. Og samtidig er det jo super dejligt at være dig nær .. :)
I kan naturligvis godt gør det du har overvejet - putte hende i seng og så blive ved med at holde fast i at nu er det der hun ligger og der hun skal falde i søvn. Men det bliver ikke uden gråd og voldsomme protester og det er måske heller ikke helt rimeligt, når hun jo har fået lov til at være i favn tidligere. Hun forstår jo ikke, hvorfor det pludselig skal være anderledes ..
Jeg tænker derfor at det kunne være en rigtig god idé at prøve noget andet og at gøre det i etaper ..
I kan overveje om det er vigtigst for jer at hun lærer at sove i eget værelse allerede nu eller om hun skal lære dette senere.
Overgangen fra at komme fra jeres favn og ned i egen seng er stor. Jeg forestiller mig derfor at du til at begynde med kunne sætte dig med hende i jeres seng i soveværelset eller på en stor madras på gulvet på hendes værelse. Hun skal sidde ved siden af dig, med dynen omkring sig og I sætter jer og læser en godnathistorie.
Herfra skal hun så stille og roligt lære at lægge sig ned, så hun ligger ved siden af dig, du læser stadig godnathistorie, men hun lærer stille og roligt at ligge ned, når hun skal falde i søvn.
Hun kan puttes i sin egen seng i soveværelset, evt. koblet til jeres seng, hvor tremmerne fjernes fra den ene side, så når hun har lært at sove ved siden af dig og ligger fint der med godnathistorien og finder ro, så skal hun puttes i egen seng, hvor du så stadig sidder ved siden af hende. Og når hun kan sove i egen seng, så flyttes hun på værelset.
Eller I kan starte allerede nu med at være på værelset, på en stor madras på gulvet. I princippet gøre det samme, starter med at sidde med hende, dynen omkring, putte og give nærhed og læse historie og stille og roligt gå over til at hun ligger ved siden af dig og lærer at falde i søvn liggende. Og så derfra lære at sove i egen seng, med dig ved sin side. Fordelen ved dette er at hun lærer at sove på sit værelse og forbinder værelset med stedet, hvor hun kan falde i søvn. Inden næste skridt så er hendes seng.
De fleste børn vil i 2 ½ til 3 års alderen have behov for en åben seng og det giver jer på sigt netop mulighed for at bibeholde et ritual, hvor I sidder ved siden af hende og læser historie når hun skal sove. Og hvor hun naturligt falder trygt i søvn i sin seng.
Håber du kan bruge disse tanker videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske