Svar: Skift af seng
8. januar 2012
Alder:
21 mdr.
Kære Maltes mor
De fleste børn vil først i 2½-3 års alderen vise behov for at komme over i en åben seng og indtil da, skal man passe på med at flytte barnet, hvis barnet i øvrigt sover godt og trygt i den seng, barnet nu engang sover i. En åben seng er naturligt mere utryg at sove i og det kan gøre at gode sovevaner ændres og at barnet pludselig så sover dårligt.
Du skriver at I har fjernet tremmerne fra Maltes seng. Nu kan jeg ikke se, hvad type seng han ligger i, måske er det en type, hvor madrassen ligger lidt nede i sengen, så selvom tremmerne er taget af, så er der en kant, der fungerer lidt som en sengehest. I hvert fald vil det være rigtig godt, at han ikke ligger åbent, da der er risiko for at han kan trille ud.
Mange børn vil omkring 3 års alderen begynde at drømme meget og vil i den forbindelse godt kunne flytte rigtig meget på sig i søvne. De kan gå i søvne, men de kan også falde ud af sengen og slå sig rigtig meget. Så selvom Malte ligger stille lige nu, så er det ikke sikkert at han gør det, når han bliver ældre. Så når man skifter til en større og mere åben seng, så skal man også medtænke at barnets sovemønster kan ændre sig og det er vigtigt her at tænke på sikkerheden.
Du skriver at den køjeseng I vil bruge er lav. Storebror ligger i øverste køje og Malte skal ligge i underste køje. Den er kun hævet 5 cm. over gulvet. Det lyder som om at den næsten er lavere end den nuværende tremmeseng ... og det er fint. MEN den bør være med en sengehest, så han ikke kan falde ud. Faldulykker sker tit og det kan være farligt for ham og han kan slå sig kraftigt.
Et forhæng ved sengen kan give lidt hulefornemmelse og dermed lidt tryghed, i forhold til at skulle sove og koble fra overfor verden, men det kan også give lidt "falsk tryghed" i forhold til at kunne falde ud. Han er jo stadig så lille at han ikke forstår at der bare er tale om et forhæng og ikke en væg, som han kan læne sig op af og han har ingen fornemmelse for højde, farer osv. med den alder han har. Han har spirende farefornemmelse, men ikke noget han endnu kan bruge i den her forbindelse ...
Og så er han jo ikke ret gammel, kun 21 måneder og jeg synes som udgangspunkt at det er for tidligt. Han burde af sikkerhedsmæssige grunde ligge i en tremmeseng, med den alder han har ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske