Brev:
Urolig nattesøvn - 10 mdr.
9. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Urolig nattesøvn - 10 mdr.
Kære Helen
Jeg har virkelig brug for hjælp til min søns nattesøvn. Han er nu knap 10 måneder, og har sovet dårligt siden han var ca. 3 måneder gammel. Jeg har skrevet til dig før, men det er ikke blevet bedre. Han vågner mellem to og mange gange i løbet af natten, og nogle nætter er han vågen to timer før han kan falde i søvn igen. Han får to flasker med 210 ml om natten (kl. 24 og kl. 3.30) hvilket jeg synes er for meget i hans alder. Man kan næsten stille uret efter ham om natten, så det virker mere som en vane at han vågner. Om morgenen vågner han ofte mellem kl 5.30 og kl. 6.00. Hvis han vågner inden kl. 6 er han slet ikke udhvilet, og han er rigtig pylleret hele morgenen, hvilket gør morgenerne meget stresset, da han har en storebror der også tager tid om morgenen.
Siden han var 3 måneder gammel har han ofte været syg, hvilket jo naturligvis har påvirket hans søvn. Han er ørebarn og har astma, men fik for tre uger siden dræn i øret. Siden han fik dræn i, har han ikke været syg. Han har dog problemer med maven, og får Movicol Junior (1/2 brev daglig). Hans astma er for tiden rimelig velreguleret (Flixotide 2 gange daglig). Selv om han har været meget syg, er han en stor dreng på ca. 9,5 kg.
Han startede i dagpleje som 7,5 måned gammel, og jeg startede på arbejde kort til efter. Det går rigtig godt i dagplejen, og om dagen er han en rigtig glad og aktiv dreng. Han kan ikke kravle men kryber frem, og efter han har fået dræn i ørene er han begyndt at komme meget op i kravlestilling og vil gerne prøve at komme op at stå. Han er den mindste i dagplejen, og han har en storebror herhjemme, så der skal gerne ske noget hele tiden :-) så han bruger sin krop i løbet af dagen. Hans dag ser ud på følgende måde:
Vågner 5.30-6.00 – får grød og Movicol Junior opløst i vand.
Formiddagslur på højst 1 time. Vågner han ikke af sig selv bliver han vækket efter 1 time.
9.00 frugt og bolle. Vand eller mælk af kop.
11.00 rugbrød med forskelligt pålæg og nogle gange lidt grød. Vand eller mælk af kop.
12.00 flaske og puttes. Sover 2-3 timer.
15.00 frugt og brød eller grød. Vand eller mælk af kop.
18.00 aftensmad. Vand af kop.
19.00 nogle gange grød hvis han ikke er for træt.
19.00 – 20.00 flaske 210 ml og puttes.
Han spiser meget i løbet af dage, og han er rigtig god til at drikke meget vand og mælk af kop. Når han puttes om aftenen, starter vi med at sidde inde i stuen og give ham flaske. Det er lidt forskelligt hvor meget af flasken han drikker der. Bagefter ligger vi ham ind i sengen, og han får resten af flasken der. Derefter får han sutten og bliver puttet med hans soveklud, som han er meget glad for. Så går vi ud, og han får lov til at falde i søvn alene. Han er langt de fleste aftner god til at falde i søvn, vi er lige inde ved ham et par gange for at give ham sutten, så falder han i søvn.
Når han vågner om natten tager vi ham ikke op med mindre han har haft problemer med ørene. Han får sutten eller en flaske og vi går ud igen. Nogle gange falder han i søvn igen, men andre gange græder han igen 5 min efter. Dette kan så stå på i op til to timer, hvor vi er derinde hver 5 min.
Vi har prøvet at fortynde mælken om natten, men det har ikke givet nogen effekt.
Jeg håber virkeligt at du kan hjælpe så han snart kan sove igennem om natten og også gerne sove lidt længere om morgenen, så han er ordentligt udhvilet når han vågner, for vi har virkelig brug for noget nattesøvn.
Hilsen
en meget træt mor